یک روانپزشک با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه و قطع داروهای روانپزشکی بدون نظر پزشک گفت: قطع مصرف داروهای اختلال دو قطبی موجب تشدید این بیماری می‌شود.

سلامت نیوز: یک روانپزشک با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه و قطع داروهای روانپزشکی بدون نظر پزشک گفت: قطع مصرف داروهای اختلال دو قطبی موجب تشدید این بیماری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عباسعلی ناصحی ، با بیان پیامدهای استفاده بی‌مورد از داروهای روانپزشکی که بدون تجویز پزشک و روانپزشک صورت می‌گیرد اظهار داشت: به طور کل تمام داروها مانند شمشیر دو لبه هستند که هم می‌توانند شفا دهند و هم خطرناک باشند.

وی گفت: وقتی با تجویز پزشک، دوز و برنامه مشخص باشند به عنوان عامل شفا و درمان موثر هستند، اما همین داروها اگر خودسرانه مصرف شوند یا با دوز و برنامه پزشک نباشند ممکن است خطراتی در پی داشته باشند.

وی افزود: برخی داروها عوارض بیشتری دارند، بنابراین ممکن است مشکلی پیدا کرده و به اشتباه فکر کنیم مربوط به داروها است. در این هنگام اگر فکر کردیم مشکل به دلیل عارضه دارویی است باید حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنیم.

وی با اشاره به برخی تعطیلات و عدم دسترسی به پزشک یا روانپزشک گفت: در تعطیلات که دسترسی به پزشک وجود ندارد توصیه می‌شود جهت قطع یا ادامه روند درمان با پزشکان دیگر، پزشک خانواده یا پزشک عمومی مشورت شود. حتی در برخی داروها نیاز است که با پزشک متخصص مشورت شود.

ناصحی با تأکید بر تصمیم گیری توسط متخصصان اظهار داشت: کسی می‌تواند درباره بیماری و مصرف داروها نظر دهد که علم و تجربه‌اش را داشته باشد. بعضی افراد، دوستان و اقوام مصرف برخی داروها را به دیگران پیشنهاد می‌دهند و با بیان تاثیرات مفید آنها در درمان اختلالات خود، مصرف آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنند. ممکن است مشکلات افراد به هم شباهت داشته باشد، اما نیاز به درمان متفاوت است. یک دارو ممکن است برای فردی مفید و برای فردی دیگر کاربردی نداشته باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی همکاران داروساز و حتی تکنسین‌های داروخانه، برخی داروها به برخی مراجعان پیشنهاد می‌دهند. هر چند داروساز دانش ساخت و عوارض داروها را دارد، اما بیمار حتماً باید توسط پزشک معاینه شود تا پس از تشخیص‌گذاری مناسب، درمان انجام شود.

این روانپزشک درباره پیامدهای قطع داروهای روانپزشکی گفت: در اختلالات روانپزشکی نیز قطع دارو باید زیر نظر روانپزشک یا پزشک باشد. تصمیم در این مورد بستگی به نوع بیماری و دارو دارد.

وی افزود: برخی بیماری‌ها درمان کوتاه‌مدت، برخی دراز مدت و بعضی هم مادام‌العمر دارند و اگر دارو زودتر از موعد مقرر قطع شود طول دوره بیماری طولانی‌تر و شدیدتر می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان قطع دارو در بیماری‌های رعشه و دوقطبی دارای مضرات زیادی برشمرد و اظهار داشت: درمان بیماری رعشه با داروهای ضد تشنج است و اگر قطع شوند ممکن است فرد دچار تشنج‌های پی‌ در پی و کشنده شود. در اختلال دو قطبی نیز قطع دارد موجب تشدید بیماری شده و موجب و نیاز فرد به داروهای قوی‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: به طور کلی قطع داروهایی که در مدت زمان طولانی‌تری مصرف می‌شوند آزار دهنده است و قطع دارو حتماً باید با نظر روانپزشک یا پزشک باشد.

وی با اذعان از قطع مصرف برخی داروها توسط بیماران گفت: این مسئله تا حدی مهم و متخصصان انتظار دارند برخی داروها با توصیه آنها برای بیمار تجویز شد زیرا عوارض ناخواسته‌ای دارد.

این متخصص حوزه بهداشت روان مصرف برخی داروها نظیر سرماخوردگی و برخی مسکن‌ها را بلامانع عنوان کرد و افزود: مصرف برخی داروها مانند سرماخوردگی و مسکن‌های ضعیف بدون تجویز پزشک اشکالی ندارد، زیرا آسیبی به ارگان‌های بدن و مغز نمی‌رسانند، اما داروهایی که تخصصی هستند حتماً باید با نظر پزشک یا بعضاً متخصص تجویز شود. مثلاً در مورد بیماری‌های عفونی در صورت قطع مصرف دارو، عفونت در بدن مانده و به عفونت مزمن و دراز مدت تبدیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجویز داروهای روانپزشکی توسط پزشکان عمومی می‌تواند خطراتی برای مراجعان داشته باشد گفت: متأسفانه شیوع افسردگی و اضطراب آن قدر زیاد است که اگر انتظار داشته باشیم همه به متخصص مراجعه کنند به دلیل تعداد کم روانپزشکان و مراکز روان‌درمانی میسر نیست، اما انتظار می‌رود همکاران پزشک خانواده و پزشک عمومی دانش خود را درباره اختلالات و داروهای روانپزشکی به روز کنند تا کاربرد و عوارض داروها را به خوبی بدانند. از طرفی اگر متوجه شدند که بیمار مشکل جدی اعصاب و روان دارد معطل نکنند و او را به روانپزشک ارجاع دهند.

وی خاطر نشان کرد: هدف درمان دارویی اختلالات روانپزشکی کاهش یا قطع علائم است. بنابراین مراجعان باید به درمانگر خود اعتماد کنند و طبق دستور او داروهایی را مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha