شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 109076

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند و باید تحت کنترل قرار گیرند.

سلامت نیوز: پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند و باید تحت کنترل قرار گیرند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان آمریکایی در این مطالعه به مقایسه 813 فرد مبتلا به روماتیسم مفصلی و 813 فرد سالم پرداختند. در طول این مطالعه 20 ساله مشاهده شد مبتلایان به روماتیسم مفصلی 25 درصد در معرض ابتلا به بیماری‌ مزمن کلیوی هستند در حالی که این خطر در گروه دیگر 20 درصد است.

دکتر «اریک ماتسون»، متخصص ارشد این مطالعه گفت: این تفاوت به نظر چشمگیر نمی‌آید اما در حقیقت تفاوت بزرگی است و بر اهمیت کنترل مبتلایان به این بیماری از حیث ابتلا به این عارضه مفصلی تاکید دارد. 

فاکتورهایی خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در مبتلایان به روماتیسم مفصلی را تشدید می‌کنند شامل التهاب شدید در سال اول ابتلا به آرتریت، فشارخون بالا، چاقی، افزایش کلسترول و مصرف کورتیکواستروئیدها هستند. در حالی که در این مطالعه ارتباط بین روماتیسم مفصلی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی مشاهده شده اما رابطه علت – معلولی آن هنوز تایید نشده است. محققان در این مطالعه معتقدند که پزشکان باید به طور دوره‌ای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی را به لحاظ وجود علائم بیماری‌های مزمن کلیوی تحت معاینه قرار دهند.

دکتر ماتسون همچنین می‌گوید: بیماری کلیوی در مبتلایان به روماتیسم مفصلی به سادگی قابل تشخیص است و می‌توان آن را با استفاده از روش‌های موجود برای افراد دیگر تشخیص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha