شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 109102

عضو شورای عالی نظام پرستاری، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را برای جامعه پرستاری نوید بخش خواند و گفت: چالشها و دغدغه حوزه پرستاری با اجرای سیاستهای کلی سلامت مرتفع می شود.

بیمه ها از پرداخت تعرفه های پرستاری خودداری می کنند

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را برای جامعه پرستاری نوید بخش خواند و گفت: چالشها و دغدغه حوزه پرستاری با اجرای سیاستهای کلی سلامت مرتفع می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر عبدالله ثقفی با یادآوری دو محور کلی در پیام ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت گفت: ارتقاء شاخصهای سلامت با هدف دستیابی ایران به جایگاه نخست و به مرجعیت علمی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام یکی از این محور های کلی است که در این پیام به خوبی تبیین شده است.

وی افزود: ارتقاء سلامت روانی از طریق ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، تحکیم بنیان خانواده و ترویج آموزشهای اخلاقی و معنوی دیگر محور کلی در این سیاست های جامع است که مقام معظم رهبری به خوبی آنها را بیان فرموده اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: ناگفته نماند که این سیاستهای کلی به صورت کلان و براساس چشم انداز 20 ساله کشور توسط مقام معظم رهبری مشخص شده اند و لازم است برای تمامی بندهای آن در حوزه های مختلف علوم پزشکی از جمله پرستاری، خبرگان و صاحب نظران هر رشته با تشکیل کارگروههای ویژه به تبادل نظر پرداخته و برنامه های اجرایی و عملیاتی دقیقی برای تحقق بخش های مختلف این سیاست های کلی تدوین کنند.

وی با اشاره به سه رویکرد مهم و مرتبط با حوزه پرستاری در سیاستهای کلی سلامت گفت: "سلامت محوری به جای بیمار محوری و بیماری محوری"، "صیانت و محافظت از حقوق مردم و بیماران" و "تحقق عدالت"، سه رویکردی است که در این سیاستهای به آن پرداخت شده است و خوشبختانه تمام این مباحث از جمله مسائلی است که جامعه پرستاری و نظام پرستاری همواره پیگیر آن بوده است و جزو اولویت های برنامه هایش بوده و است.

ثقفی افزود: در این سیاستهای کلی، مقام معظم رهبری بر ارائه کلیه خدمات در حوزه های مختلف علوم پزشکی اعم از آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، مراقبتی و توانبخشی بر اساس اصول و ارزشهای انسانی و اسلامی، تأکید داشته اند و در حقیقت این نیز موضوعی است که ما در حوزه پرستاری به دانشجویان مخصوصاً در دانشکده های پرستاری همواره تأکید کرده ایم و به آن پرداخته ایم.

وی اضافه کرد: «آموزش پرستاری»، «تربیت دانشجویان پرستاری و گروه های مرتبط» و «تحول محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزشهای اسلامی و اخلاق پزشکی و حرفه ای» از دیگر موضوعاتی است که می توان از پیام حضرت آقا برای حوزه پرستاری استنباط کرد و لازم است جامعه پرستاری، دانشکده  های پرستاری، مدیران پرستاری، سازمان نظام پرستاری و معاونت محترم پرستاری در وزارت بهداشت برای تحقق این امور مهم برنامه ریزی جامع و دقیقی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) گفت: البته نباید از نظر دور داشت که بحث تحول محیط های علمی دانشکده های پرستاری مبتنی بر ارزش های اسلامی و اخلاق حرفه ای مواردی نیستند که برای جامعه پرستاری ناآشنا باشند و جامعه پرستاری همواره به این اصول پایبند بوده است و برنامه های مختلفی نیز برای تحقق آن در دانشکده های پرستاری وجود دارد.

وی توجه به حوزه پرستاری بالینی را از دیگر محورهای مورد نظر در سیاست های کلی سلامت عنوان کرد و گفت: شاید آنچه در حوزه پرستاری بیش از سایر بخش ها نمود عینی دارد و مردم از جامعه پرستاری توقع دارند، حوزه پرستاری بالینی است که به خوبی نیز در پیام مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است.

ثقفی با اشاره به بند 8 سیاستهای کلی سلامت مبنی بر افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبتهای جامع و یکپارچه سلامت، گفت: به اذعان تمامی همکاران تیم پزشکی، تحقق قسمت عمده مطالب مطروحه در بند 8 درحوزه پرستاری است زیرا قریب به 60 الی 70 درصد از خدمات مورد نظر در حوزه پرستاری صورت می پذیرد و ما نیز همواره در دانشکده های پرستاری بر مراقبت جامع و یکپارچه به عنوان یک اصل تأکید داریم.

وی افزود: دیگر موضوعی که مقام معظم رهبری در بند 8 به آن اشاره داشته اند، بحث محوریت عدالت و تاکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری است که خوشبختانه این اصول همواره در دستور کار جامعه پرستاری است و همان دغدغه هایی است که سالهای سال از زبان سازمان نظام پرستاری مطرح شده است.

عضو شورای مرکزی کانون بسیج جامعه پزشکی شاخه پرستاری، ادامه داد: بحث دیگر در بند 8 سیاستهای کلی سلامـت، موضوع تدوین استانداردها و گاید لاین ها است که در حوزه پرستاری سالهاست که استانداردهای مراقبتی تدوین شده است.

وی افزود: در موضوع استقرار حاکمیت بالینی نیز که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است با تشکیل کمیته هایی در حوزه پرستاری به آن پرداخته شده است و می طلبد برنامه های جامع تری نیز در این زمینه تدوین و ذکر شود.

وی تصریح کرد: نکته جالب دیگری که در بند 8 سیاستهای کلی سلامت به آن اشاره شده است بحث تدوین برنامه جامع مراقبتی و حمایتی از جانبازان و معلولان است که جا دارد دانشکده های پرستاری، سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت برای تحقق آن، برنامه های دقیقی را تدوین و اجرایی کنند.

ثقفی اضافه کرد: موضوع دیگری که سالهای سال است جامعه پرستاری پیگیر آن است و در بند 9 سیاستهای کلی سلامت مورد توجه رهبری نیز قرار گرفته است، بحث توسعه کمی و کیفی بیمه ها است که به نوعی اختصاصاً به حوزه پرستاری نیز بر می گردد.

لزوم اقدام بی درنگ برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری

وی افزود: در این بند از مسئولان و دست اندرکاران خواسته شده که بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی تعیین شود، این درحالی است که هم اکنون قریب به 530 بسته خدمتی در حوزه پرستاری، چندین سال است که مطابق با استاندارهای جهانی و به صورت علمی تدوین شده و آماده است و بیمه ها بایستی بر اساس این پیام رهبر نسبت به تعرفه های آن اقدام کنند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، ادامه داد: متأسفانه تا امروز به رغم تدوین بسته های خدمتی در حوزه های پرستاری توسط تیمهای کارشناسی، همواره سازمانهای بیمه گر از پرداخت تعرفه های پرستاری بر اساس آن طفره می روند و علی رغم آنکه قریب به 6 سال است که وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری و تشکل ها و جامعه پرستاری پیگیر اجرای شدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، به دلیل مقاومت سازمانهای بیمه گر تا به حال محقق نشده است.

وی افزود: خوشبختانه از این پس، پیام مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی سلامت کاملاً حجت است تا هم وزارت بهداشت و هم سازمانهای بیمه گر نسبت به پرداخت تعرفه های خدمات پرستاری بدون درنگ اقدام کنند تا ما شاهد تأخیر بیش از این نباشیم.

اصلاح نظام پرداخت دغدغه همیشگی پرستاران

ثفقی گفت: اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد از دیگر نکات مطرح شده در سیاستهای کلی سلامت است که در حقیقت سالهاست که به یکی از دغدغه های جامعه پرستاری بدل شده بود و همان چیزی است که در حوزه پرستاری همواره به عنوان عاملی برای ایجاد انگیزه در همکاران برای ارائه خدمات کیفی و مطلوب مطرح بوده است و الان مدتهاست که بحث بی عدالتی در پرداخت های حوزه سلامت مورد اعتراض جامعه پرستاری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درحوزه سلامت را برای جامعه پرستاری و رفع دغدغه های این حوزه بسیار نویدبخش برشمرد، گفت: بی شک سیاستهای کلی سلامت با توجه خاص به دغدغه های مهم حوزه پرستاری نظیر بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ارتقاء بهره وری خدمات بالینی و اصلاح نظام پرداخت در نظام سلامت برای جامعه پرستاری بسیار امیدبخش و حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha