شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

ظاهراً همه عزمشان را جزم کرده‌اند که با سیگار و دخانیات مقابله کنند، کمیته ملی تشکیل داده‌اند و سیاست کاهش واردات و مبارزه با قاچاق سیگار و فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف درنظر گرفته‌اند ولی آنچه در عمل دیده می‌شود نشانه‌ای از کاهش ندارد.

سلامت نیوز:ظاهراً همه عزمشان را جزم کرده‌اند که با سیگار و دخانیات مقابله کنند، کمیته ملی تشکیل داده‌اند و سیاست کاهش واردات و مبارزه با قاچاق سیگار و فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف درنظر گرفته‌اند ولی آنچه در عمل دیده می‌شود نشانه‌ای از کاهش ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ،مصرف سیگار در بین اقشار کم سن و سال جامعه رواج بیشتری داشته است به‌طوری که دکتر مسجدی دبیر انجمن مبارزه با استعمال دخانیات چندی پیش از کاهش سن مصرف دخانیات از 14سال به 10سال خبر داد.پزشکان و متخصصان درباره مضرات سیگار بارها و بارها سخن گفته‌اند ولی آمارهایی که اعلام می‌شود خبر از افزایش چشمگیر تولید و مصرف سیگار می‌دهد.

به گزارش ایسنا براساس تازه‌ترین آمارهای شرکت دخانیات ایران، این شرکت در سال گذشته بالغ بر 19میلیارد نخ سیگار تولید کرد که نسبت به تولید سال1391 رشد حدود 15درصدی داشته است. از سوی دیگر ارزش فروش تولیدات شرکت دخانیات ایران در سال گذشته به 705میلیارد تومان رسید که در مقایسه با فروش 528.7میلیارد تومانی سال قبل از آن رشد قابل توجه بیش از 32درصدی را تجربه کرده است.

شرکت دخانیات ایران اگرچه آمار تولید خود را اعلام کرده، اشاره‌ای به میزان تولید مشارکتی و تولید عاملیت‌های صنعتی در سال1392 نکرده است. به این اعداد، آمارهای گمرک را نیز اضافه کنید که براساس آن در سال گذشته 11هزارو126تن سیگار به ارزش 98میلیون‌و440هزار دلار به کشور وارد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال 91 از نظر وزنی 8.52درصد و از نظر ارزشی تنها 0.10درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات چندین برابر سود‌های کلان این صنعت است و مصرف‌کنندگان مستقیم و غیرمستقیم سیگار باید رقم‌های کلانی صرف درمان خود کنند. ضمن اینکه بخشی از این هزینه‌ها به نظام درمانی کشور تحمیل می‌شود در نتیجه پولی که می‌تواند صرف بهبود کیفیت خدمات درمانی شود، صرف درمان افراد سیگاری می‌شود.

دکتر حسن آذری‌پور عضو کمیته سیاستگذاری کنترل دخانیات در گفت‌وگو با همشهری اعداد اعلام‌شده توسط شرکت را تأیید نکرد و گفت: این آمارها باید راستی‌آزمایی شود. این آمارها واقعی نیستند. این آمارها فضاسازی شرکت دخانیات است برای اینکه سهم خود را از بازار افزایش دهد تا چانه‌زنی‌هایی که با وزارت بهداشت و سازمان‌های دیگر دارد، امتیاز بیشتری بگیرد. وی در مورد میزان مصرف سیگار در کشور گفت: اداره کل مبازره با بیماری‌های غیرواگیر به‌طور دوره‌ای عوامل خطر را اعلام می‌کند.

در سال گذشته 12درصد شیوع استعمال دخانیات جمعیت بالای 15سال کشور را ضربدر جمعیت بالای 15سال کشور کنیم، رقم تقریبی تعداد سیگار‌ی‌های کشور به‌دست می‌آید. وی در مورد دلیل بالا اعلام کردن تعداد نخ‌ سیگا‌رهای مصرفی در کشور توسط شرکت دخانیات گفت: قانون حجم واردات و تولید سیگار را برای این شرکت محدود کرده است، به این معنا که سقف مصرف داخلی، محدوده واردات و تولید این شرکت است.

در نتیجه این شرکت برای اینکه سقف خود را بالاتر ببرد مجبور است میزان مصرف در کشور را بالاتر از آنچه هست اعلام کند. به‌طور مثال اگر مصرف داخلی 60میلیارد نخ اعلام شود شرکت دخانیات برای تأمین و تولید سیگار‌های مورد نیاز می‌تواند درخواست راه‌اندازی کارخانه تولید سیگار بیشتری را داشته باشد.

دکتر آذری پور معتقد است که ایران در بین کشورهای منطقه جزو کشور‌هایی است که در اعمال سیاست‌های کنترل مصرف دخانیات موفق بوده است اما با این حال افزایش مصرف قلیان در کشور را جدا از آنچه در کشور‌های منطقه رخ می‌دهد ندانست و گفت: اگرچه وضعیت ایران ایده‌آل نیست، در میان منطقه درصد متعادل‌تری دارد. شرکت‌های تولید‌کننده مواد دخانی در 20سال اخیر، این عادت فرهنگی را شناسایی کرده و آن را ترویج داده‌اند. در نتیجه توانسته‌اند گروه سنی مصرف‌کننده و منطقه جغرافیایی آن را تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha