انجمن علمی طب سنتی ایران ضمن حمایت از سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، آمادگی خود را برای تحقق این سیاست‌ها اعلام کرد.

سلامت نیوز: انجمن علمی طب سنتی ایران ضمن حمایت از سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، آمادگی خود را برای تحقق این سیاست‌ها اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

"با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، خداوند قادر مهربان را شاکریم که در پرتو عنایات حضرت از سوی مقام معظم رهبری در بهار سال نو بودیم."

با هوشمندی و آینده نگری مقام معظم رهبری در خصوص حفظ این میراث گرانقدر که حاصل تجربیات دانشمندان ایرانی در طول قرون متمادی بوده، در متن این سیاست به نکاتی عمیق اشاره می کند که لازم است مدیران و دست اندرکاران نظام سلامت در رابطه با طب ایرانی به آن توجه و در راستای تحقق آن اهتمام نموده و تجربیات مکتوب و غیرمکتوب بازشناسی شود و به صورت علمی و اکادمیک توسط اساتید، پزشکان و نخبگان تبیین شود. با ابلاغ این سیاست‌ها انتظار می­‌رود ترویج طب ایرانی، توسعه‌ و نهادینه‌ کردن آن برای اصلاح سبک زندگی آحاد مردم در نظام شبکه‌های بهداشتی- درمانی و برنامه‌های وزارت بهداشت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

صادقانه بگوئیم که دست اندرکاران حوزه طب ایرانی، خود را در بر داشتن بار سنگین برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر حسن اجرای بند بند این ابلاغیه ( مخصوصا بند 12 و شش بخش متمم آن که بطور اختصاصی ناظر بر طب سنتی ایران است.) شریک می دانند و امیدواریم در پرتو حمایت‌های همیشگی و مدیریت جهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت نیل به اهداف یاد شده به درستی گام برداشته و به تکلیف عمل کنیم.

هم اکنون، در آغاز کار و در راستای اجرای بند 12سیاست‌های ابلاغی، از هر گونه اقدامات حوزه معاونت طب سنتی ایرانی- اسلامی از قبیل:

ایجاد کارگروه ویژه‌ای برای اجرای سیاستهای صدرالذکر، طراحی و اجرای مطالعات مختلف در زمینه طب ایرانی، مشارکت فعال درکمیته های آموزش، پژوهش، سلامت، طب مکمل و فرآورده طبیعی و بازنگری برنامه چهار ساله طب سنتی متناسب با سیاستهای ابلاغی حمایت کرده و حداکثر تلاش و همکاری خود را در اجرای آن اعلام می داریم.

امیدواریم با اجرای سیاست‌های ابلاغی، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر طب ایرانی و ورود خدمات تأیید شده آن در نظام سلامت باشیم.

گفتنی است، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، سیاستهای کلی«سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. این سیاست‌ها علاوه بر اینکه نقشه‌راه کاملی برای نظام سلامت کشور است، موجب رفع ابهام‌ها و چالش‌های موجود در نظام سلامت می‌گردد و در نهایت تکلیفی روشن برای مدیران این عرصه در رویایی با مشکلات و بایدها و نبایدهای آن مشخص می‌کند تا ازعملکرد سلیقه‌ای و مقطعی پیش‌گیری کند و افق پیش‌رو را روشن نماید.

در این نقشه‌ جامع و کامل، سیاست و تکلیف ویژه‌ای برای دست‌اندرکاران طب سنتی ایران اختصاص یافته که به شرح ذیل است:

سیاست 12: بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران

12-1- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

12-2- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن

12-3- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی

12-4- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی

12-5- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی

12-6- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha