شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 109151

جراح و دندانپزشک کودکان با توضیح درباره چگونگی رویش دندانهای شیری در سن کودکی گفت: نزدیکان کودک بخصوص والدین وی باید بدانند که وجود تب و اسهال حین رویش دندان طبیعی نیست و استفاده از ژل بی‌حسی موضعی نیز خطر مسمومیت را برای نوزاد در پی خواهد داشت.

سلامت نیوز:جراح و دندانپزشک کودکان با توضیح درباره چگونگی رویش دندانهای شیری در سن کودکی گفت: نزدیکان کودک بخصوص والدین وی باید بدانند که وجود تب و اسهال حین رویش دندان طبیعی نیست و استفاده از ژل بی‌حسی موضعی نیز خطر مسمومیت را برای نوزاد در پی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم سرا ،پریسا مهراشتیاق در مورد چگونگی رویش دندان‌های شیری اظهار داشت: تکامل دندان در جنین از هفته ششم جنینی آغاز می‌شود و اولین دندانی که در دهان نوزاد رویش می‌یابد دندان پیشین میانی اول فک پایین است. که به طور متوسط در سن 7.5 ماهگی رویش پیدا می‌کند. اما ریشه آن در 1.5 سالگی کامل می‌شود.جراح و دندانپزشک کودکان با بیان این مطلب که معمولاً دندان‌های فک پایین زودتر از فک بالا درمی‌آیند گفت: تغییرات میانگین سنی رویش می‌تواند تا شش ماه طبیعی باشد؛ یعنی این دندان می‌تواند شش ماه زودتر یا دیرتر رویش یابد.

مهراشتیاق ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد سن رویش دندان‌های شیری نسبت به قرن گذشته زودتر شده است.

وی تصریح کرد: فرایند رویش دندان، پیچیده اما بسیار منظم است. وقتی دندان می‌خواهد رویش کند، در قسمت رویش، تحلیل استخوان و در طرف مخالف، تشکیل استخوان دیده می‌شود.

این جراح و دندانپزشک کودکان افزود: رویش دندان تحت تأثیر هورمون رشد هیپوفیز، هورمون تیروئید و پروتئین مرتبط با هورمون پاراتیروئید است.

مهراشتیاق تصریح کرد: وقتی سه چهارم ریشه دندان تشکیل می‌شود، دندان رویش می یابد اما مدت زمانی طول می‌کشد تا تمام ریشه کامل شود.

وی ادامه داد: رویش دندان در بیشتر کودکان با افزایش ترشح بزاق همراه است و کودک دست و انگشتان خود را درون دهان می‌برد؛ برخی نوزادان نیز بی‌قرار، کج‌خلق و بی‌اشتها می‌شوند.

دندانپزشک کودکان همچنین افزود: وجود تب و اسهال حین رویش دندان طبیعی نیست و احتمالاً ناشی از بردن اجسام آلوده سمت دهان است و باید حتماً کودک توسط پزشک ویزیت شود.

جراح و دندانپزشک کودکان تصریح کرد: التهاب لثه و دردناکی آن در محل رویش دندان طبیعی است. این حالت ظرف چند روز برطرف می‌شود و استفاده از دندانی های ژله‌ای که در یخچال گذاشته می‌شود در کاهش ناراحتی کودک مؤثر است.

مهراشتیاق خاطرنشان کرد: استفاده از ژل های بی‌حسی موضعی در حالت عادی توصیه نمی‌شود چون جذب مخاطی این مواد بالاست و استفاده نادرست از آنها باعث مسمومیت نوزاد می‌شود. البته استفاده از این ژل‌ها در موارد بسیار حاد بی‌قراری کودک با توصیه دندانپزشک مجاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha