پژوهشگران در آمریکا دریافته اند که شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان سینه خطر ناباروری را در آنان افزایش داده و می تواند به توان تولید مثلی این بیماران آسیب وارد کند.

این مطالعات از سوی پژوهشگران، انستیتو سرطان دانا - فاربر انجام گرفته است.

در یک آزمایش تجربی که با سرپرستی این پژوهشگران صورت گرفت، معلوم شد در زنانی که پیس از یائسگی به سرطان سینه مبتلا شده و پس از آن تشخیص بیماری پس از جراحی تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند احتمال از بین رفتن ذخیره تخمدانی مانند ظرفیت تخمدانها برای تولید تخمک هایی که قادر به بارور شدن باشند در مقایسه با زمانی که هرگز به سرطان سینه مبتلا نشده بودند، افزایش پیدا می کند.

برای انجام این تحقیقات، پژوهشگران نشانگرهای ذخیره تخمدانی را در 20 بیمار مبتلا به سرطان سینه پیش از یائسگی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

گفتنی است که این بیماران با روش شیمی درمانی تحت معالجه قرار گرفتند و بیماری آنها بین یک تا چهار سال تشخیص داده نشده بود و البته در این بیماران نشانه ای از بازگشت سرطان نیز مشاهده نشده بود.


این گروه با یک گروه کنترل از زنان که حدود سن 20 سالگی بوده و سابقه ابتلا به سرطان سینه را نداشتند مقایسه شدند.

این ارزیابی ها و آزمایشات شامل انجام پنج آزمایش به مدت دو، سه و چهار روز پس از عادت ماهانه به منظور بررسی وضعیت جسمی تخمدانها، میزان هورمونها و ترکیبی که در عادت ماهانه نقش دارد، بوده است.

در چهار آزمایش از پنج آزمایش انجام شده معلوم شد که نجات یافتگان از سرطان سینه ذخیره تخمدانی بدتر و وخیم تری در مقایسه با گروه کنترل دارند. در آزمایش آخر هیچ تفاوت فاحش و مهمی بین دو گروه مشاهده نشد.

این یافته می تواند نشاندهنده امکان بروز مشکلات مهم و جدی برای زنانی باشد که پس از شیمی درمانی و اتمام آن مایل به بچه دار شدن هستند.

دکتر آن پارتریج از انستیتو سرطان دانا - فاربر که سرپرستی این مطالعات را برعهده داشته در این باره گفت: برای تعیین ارزش پیش گویی کنندگی این آزمایشات برای بارداری انجام مطالعات بیشتری مورد نیاز است که به بررسی و پیگیری وضعیت نجات یافتگان از سرطان سینه پس از درمان بپردازد.

این پژوهشگران اعلام کردند که شرح یافته های آنها در نشست سالانه انجمن آنکولوژی بالینی آمریکا ارائه خواهد شد.

گفتنی است این نشست درماه ژوئن سال جاری در شیکاگو برگزار خواهد شد.

سرطان سینه در سراسر جهان دومین سرطان شایع پس از سرطان ریه محسوب می شود. هم چنین پنجمین عامل شایع مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به سرطان است.

این بیماری از سلولهای سینه آغاز می شود و در بین زنان نرخ ابتلا به آن به مراتب بیشتر و وسیعتر از مردان است.

به علاوه میزان بروز سرطان سینه در نقاط مختلف جهان متفاوت است و به طور کلی نرخ ابتلا در کشورهای کمتر توسعه یافته پایین تر و در کشورهای پیشرفته تر و صنعتی بیشتر است.

به علاوه آخرین آمار نشان داده است که زنان در آمریکا بالاترین میزان ابتلا به این سرطان را دارند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha