یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10917

چربی جگر نگران كننده نیست ولی افرادی كه دارای چربی بالا و اسید اوریك می‌باشند باید در مصرف جگر محتاط باشند.

 اظهار داشت:‌ از آنجا كه جگر به عنوان كارخانه متابولیك بدن محسوب می‌شود و تركیبات مورد نظر بدن را می‌سازد، بنابراین تركیبات مواد مغزی را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل ارزش غذایی بالایی را داراست.

وی با بیان این كه جگر طیور و گاو با هم متفاوت است، افزود: جگر آبزیان بهترین منبع ویتامین A , D و محلول در چربی است.


دكتر مظفری در خصوص ارزش غذایی جگر ادامه داد:‌ از 85 گرم جگر 56 درصد آب، ‌185درصد كالری و حدود 23درصد پروتئین می‌باشد كه این پروتئین جذب و هضم می شود.


وی در خصوص این كه جگر 7 گرم چربی دارد، اظهار داشت:‌ انواع مختلف چربی در جگر یافت می‌شود كه حدود 5/2 گرم آن چربی اشباع و 6/4 گرم چربی غیراشباع را تشكیل می‌دهد و چربی زیاد جگرنگران كننده نیست.

این متخصص تغذیه با اشاره به این كه جگر منبع خوبی از كلسترول است، گفت: حدود 410 میلی گرم كلسترول در این ماده غذایی وجود دارد كه بیماران قلبی-عروقی باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب كنند.


وی ادامه داد:‌ جگر حدود 7 گرم قند (گلیكوژن) دارد كه به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 9 میلی گرم كلسیم منبع خوبی برای فسفر می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد با تائید این كه جگر منبع مناسبی برای تامین آهن بدن است، افزود:‌ نوع آهن در جگر مرغوب است و از نظر كمی و كیفی مورد تائید قرار می‌گیرد.

وی ابراز داشت: حدود 309 میلی گرم پتاسیم و 9 میلی گرم سدیم بعضی ویتامین‌ها محلول در چربی D,A در جگر به صورت فراوان وجود دارد و بیش از 3000 واحد بین المللی ویتامین A وجود دارد كه ابتدا در كبد ذخیره می‌شود.


دكتر مظفری در خصوص ویتامین موجود درجگر گفت:‌ حدود 5/3 درصد ویتامین B 2 و 23درصد ویتامین C در این ماده غذایی وجود دارد.


وی درباره میزان مصرف این ماده غذایی افزود: افراد معمولی كه هیچ بیماری ندارند باید ماهانه 1 یا 2 بار این ماده غذایی را مصرف كنند ولی افراد كه دارای كمبود آهن هستند باید هفته ای 1 یا 2 مرتبه از آن استفاده كنند.


این متخصص تغذیه در پایان توصیه كرد:‌ افراد باید از خرید جگر دام‌هایی كه سن زیادی دارند، اجتناب كنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha