پژوهشگران هشدار دادند که داروهای سرفه و سرماخوردگی می توانند تاثیر مضر و خطرناکی روی کودکان بر جای بگذارند.

 با توجه به نتایج پژوهش اخیر، متخصصان توصیه می کنند که پزشکان باید درباره استفاده از این داروها که خطرات بالقوه دارند با والدین مشورت کنند.

دراین تحقیق که از سوی پژوهشگران شبکه داروهای اورژانس به سرپرستی دکتر کاترین اودونل در بیمارستان اطفال بوستون انجام گرفته، استفاده از داروهای قابل تجویز بدون نسخه پزشک موسوم به داروهای اوتی سی در کودکان زیر دو سال را مورد بررسی و مطالعه قرار دارند.

این پژوهشگران دریافتند که از هر سه کودک زیر دو سال و مبتلا به برونشیت به یک کودک داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه پزشک در مدت یک هفته قبل از رساندن کودک به بخش اورژانس خورانده شده است.

بیماری برونشیت یک بیماری عفونی در مجاری تحتانی دستگاه تنفسی است که با آبریزش بینی، سرفه شدید و خس خس سینه و یا حتی دشواری در تنفس توام است.

با توجه به نتایج بررسی ها در این تحقیق نسبت به استفاده از داروهای فوق در کودکان زیر سن دو سالگی هشدار داده شده است.

هم چنین کارخانه تولید کننده این داروها و سازمان غذا و داروی آمریکا در نظر دارند روی برچسب های دارویی هشدارهایی را برای کنترل استفاده از داروهای فوق در کودکان منتشر کنند.

دکتر او دونل دراین باره اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا علاوه بر استفاده از برچسب های هشداردهنده بررسی کنیم که آیا والدین و پزشکان به جای استفاده از این داروها به روشهای درمانی دیگر و جایگزین روی می آورند؟

با توجه به این واقعیت که فرمول های عادی و غیرفشرده از داروهای سرفه و سرماخورگی بدون نیاز به نسخه پزشک قابل دسترسی هستند، لذا محققان پزشکان را تشویق می کنند که حتما در مورد تاثیرات احتمالی مخرب این داروها بر روی کودکان با تمام والدین مشورت کنند و اطلاع رسانی گسترده در این زمینه در بین پدرها و مادرها صورت گیرد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که عواملی چون مراقبت های روزانه از کودکان، تماس با دود سیگار، استفاده اخیر از آنتی بیوتیک ها و نیز وجود علامت خس خس سینه با استفاده زیاد از داروهای او تی سی، سرفه و سرماخوردگی توام بودند.

نتایج این پژوهش در نشست سالانه 2008 SAEM ارائه شده است.

این در حالی است که تحقیقات جدید از سوی پژوهشگران دانشگاه بوستون نشان داده است که تقریبا از هر 10 کودک آمریکایی یک کودک به طور هفتگی از داروهای سرفه و سرماخوردگی استفاده می کنند. در حالی که این قبیل داروها به طور گسترده در آمریکا برای اطفال استفاده می شوند اما تعداد دفعات مصرف آنها هنوز به طور جدی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

پژوهشگران دانشگاه بوستون هشدار دادند که مصرف بدون برنامه و بی رویه داروهای فوق می تواند عوارض خطرناکی در پی داشته باشد و بلکه حتی منجر به مرگ اطفال شود.

متخصصان می گویند: در حال حاضر نگرانی ها نسبت به عوارض خطرناک مصرف این داروها رو به افزایش است. در حالی که شواهد علمی کافی نیز برای اثبات تاثیر نامطلوب آنها بر روی کودکان وجود ندارد.

در پژوهش دانشگاه بوستون، متخصصان اطلاعات جمع آوری شده بین سالهای 1999 تا 2006 را در یک بررسی تلفنی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج یافته های خود را در نشست انجمن های آکادمیک اطفال در هونولولو ارائه کرده اند.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha