یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش دو برابری مصرف مواد مخدر روان گردان، نسبت به تشدید آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای رفتاری در جامعه هشدار داد.

خطر افزایش مصرف روان گردان ها در کشور

سلامت نیوز: یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش دو برابری مصرف مواد مخدر روان گردان، نسبت به تشدید آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای رفتاری در جامعه هشدار داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مجید ابهری افزود: نیروهای ناتو و آمریکایی که در افغانستان مستقرند تریاک را با قیمت گران تر از قاچاقچیان خریداری می کنند تا وارد ایران نشود. یکی از پیامدهای این اقدام  آنها افزایش  دوبرابری مصرف مواد مخدر روان گردان در کشور است.

وی گفت: تریاک های موجود در بازار تا 90 درصد از مواد زاید افزودنی از مدفوع انسان تا شیر خشک و رنگ مو و زهره گاو است که بیماریهای مختلف کبدی را برای مصرف کنندگان بدنبال خواهد داشت.

این آسیب شناس تاکید کرد: قیمت گران تریاک و تقلب در آن باعث رونق بازار شیشه و روانگردانهای جدید شده است که با نامهای مختلف برای فریب جوانان وارد بازار خواهد شد درحالیکه ریشه اصلی آنها مفتامین بوده و رنگ و ظاهر آنها برای بازاریابی بیشتر عوض می شود.

به گفته ابهری، سکته های قلبی و مغزی، توهم، فراموشی و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت، اخلال در تکلم و بینایی اصلی ترین عوارض مصرف روانگردانهاست. لازم است خانواده ها مراقب فرزندان خود باشند و در صورت مشاهده تولیدکنندگان و یا عرضه کنندگان، برای جلوگیری از آلودگی بیشتر جامه آنها را به مراکز انتظامی معرفی کنند چرا که حضور این انگلها در جامعه باعث نابودی فرزندان ما می شود.

وی گفت: سال 93 سال افزایش آسیبهای اجتماعی در زمینه رفتاری است از همین رو متولیان فرهنگی در این سال که با شعار فرهنگ و مدیریت جهادی معرفی شده باید فرهنگ شادی را در جامعه تعیین، معرفی و اجرا کنند و به فکر افزایش نشاط اجتماعی مخصوصا برای حوانان باشند در غیر اینصورت شاهد افزایش خشونتهای رفتاری ، افسردگی و ناهنجاریهای رفتاری خواهیم بود .

این متخصص علوم رفتاری و استاد دانشگاه افزود: سازمان بهزیستی که متولی اصلی پیشگیری و درمان اعتیاد است امسال به جای پرداختن به وظایف فانتزی و تشریفاتی باید به فکر جمع آوری کمپهای غیر مجاز و دایر کردن کمپهای بهداشتی برای درمان معتادان بویژه زنان باشند چرا که افزایش اعتیاد در بین زنان مخصوصا به شیشه و مواد روان گردان موجب نگرانی است. نهادهای پیشگیری با تمزکر سیاستگذاری و خودداری از اعمال سلیقه های فردی و گروهی باید به منافع ملی فکر کنند و زمینه های مشارکت مردم را فراهم نمایند. امسال باید عزم ملی در جهت مقابله با اعتیاد متمرکز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha