بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره وزارت نفت اتهام آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها را پذیرفت و وعده داد که این بنزین از چرخه سوخت کشور حذف می‌شود. روز گذشته بالاخره این خبر منتشر شد که بنزین پتروشیمی از چرخه تولید حذف شده است.

حذف بنزین پتروشیمی از چرخه تولید؛ امسال ایران نفس می‌کشد

سلامت نیوز: بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره وزارت نفت اتهام آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها را پذیرفت و وعده داد که این بنزین از چرخه سوخت کشور حذف می‌شود. روز گذشته بالاخره این خبر منتشر شد که بنزین پتروشیمی از چرخه تولید حذف شده است.

بنزین پتروشیمی که یکی از نمادهای دوران احمدی نژاد و خودکفایی کشور در همه چیز بود، دیگر تولید نمی‌شود. آن آسمان‌های خاکستری و قهوه ای که همه چند سال گذشته در شهرهای بزرگ به پدیده ای عادی تبدیل شده بود کم کم از زندگی مردم دور می‌شود. تعداد روزهای با هوای سالم هم احتمالا در شهرهای بزرگ بیشتر می‌شود. از این به بعد ایران می‌تواند در هوایی پاک تر تنفس کند.


بنزین پتروشیمی که در سال‌های اخیر و بعد از افزایش شدت تحریم ها، جای بنزین وارداتی را گرفت، متهم اصلی آلودگی هوا در سال‌های اخیر بود. معصومه ابتکار بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: در آخرین جلسه هیات دولت که با موضوع آلودگی هوا برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی در مورد آلودگی هوا و آثار منفی آن بر سلامت افراد ارایه کرد. در راستای این گزارش قرار شد در کنار اجرای اقدامات طرح کاهش آلودگی هوا برخی برنامه‌های فوری نیز مانند سرعت بخشیدن به تولید بنزین یورو 4 و حذف بنزین پتروشیمی اجرا شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بنزین پتروشیمی توضیح داد: متاسفانه بعد از سال 1388 بنزین با ترکیبات پتروشیمی به میزان بالاتر از حد استاندارد در کشور تولید و عرضه می‌شد که در جلسه اخیر هیات دولت تصمیم بر حذف کامل آن گرفته شده است.ابتکار اظهار داشت: این تصمیم مورد توافق دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نفت قرار گرفت و مقرر شد عرضه بنزین آلاینده و مشکل دار با بنزن بالا به طور کامل حذف شود.


معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این یک تصمیم ملی است، افزود: اجرای این تصمیم به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد و جزئیات این تصمیم جمع بندی و در نشستی مشترک با دولت نهایی خواهد شد که بعد از آن زمان بندی دقیق اجرای آن اعلام می‌شود.


بنزین پتروشیمی بنزینی است که حاوی برخی حلال هاست. در حال حاضر یک سری حلال‌ها در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود که قابلیت سوختن دارند و پیش از این برای جبران کمبود سوخت در کشور آنها را به بنزین اضافه می‌کردند. اصطلاحا این بنزین به بنزین پتروشیمی معروف بود.این در حالی است که برخی از این حلال‌ها دارای بنزن بالا و سرطانزا بودند.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته در این باره گفت: تولید بنزین پتروشیمی از ابتدای امسال در کشور متوقف شد و برای جبران کمبود ناشی از حذف این بنزین، دولت مجوز وارد کردن روزانه 10 میلیون لیتر بنزین را به وزارت نفت داده است.


سعید متصدی اظهار داشت: با توجه به این امر حذف بنزین پتروشیمی همواره یکی از تاکیدات سازمان حفاظت محیط زیست بود که خوشبختانه با قول مساعد وزیر نفت از ابتدای امسال تولید این نوع بنزین متوقف شد.


البته وعده معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مجوز صادر شده از سوی دولت برای واردات بنزین، قرار است بنزین با استاندارد یورو 5 وارد کشور شود و با بنزین یورو 4 تولید داخل مخلوط و سپس مصرف شود. مخلوط این دو نوع بنزین موجب بالا رفتن کیفیت بنرین تولید داخل می‌شود.
معضل آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها و استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد چند سالی است که گریبانگیر کلان شهرهای کشور به ویژه تهران شده است از این رو هم اکنون وزارت نفت بنزین با استاندارد یورو 4 را در برخی از پالایشگاه‌های کشور تولید می‌کند و این بنزین در سه شهر تهران، کرج و اراک توزیع می‌شود. این روند با اولویت شهرها همچنان ادامه دارد.


همچنین مقرر شده است که با هدف رفع آلودگی هوا خودروسازان خودروهایی با استاندارد یورو 4 تولید کنند. براین اساس به خودروسازان مهلت داده شده است که تولیداتشان را تا آخر خرداد ماه با توجه به استاندارد یورو 4 به بازار عرضه کنند.

منبع:روزنامه ابتکار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha