یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 109198

یک فوق تخصص ناباروری روش ترمیم رحم به دنبال بیماری آندومتریوز شدید رحمی را ابداع کرد که در این تکنیک به جای خارج کردن رحم نسبت به ترمیم و بازسازی آن اقدام می‌شود.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص ناباروری روش ترمیم رحم به دنبال بیماری آندومتریوز شدید رحمی را ابداع کرد که در این تکنیک به جای خارج کردن رحم نسبت به ترمیم و بازسازی آن اقدام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ابوطالب صارمی در نشست خبری در مورد ابداع روش ترمیم رحم گفت: تکنیک آدنومیونکتومی در زنان مبتلا به آندومتریود شدید رحمی به کار می‌رود که این در این تکنیک نسبت به ترمیم و بازسازی آن اقدام می‌شود.

این فوق تخصص ناباروری ادامه داد: تکنیک فوق به درمان زنان دچار آندومتریود که بافت رحمشان دچار تخریب شده یا کسانی که بر اثر فشار فیبروم دارای خونریزی شدید، درد، سقط‌های مکرر و ناباروری هستند کاربرد دارد.

صارمی با اشاره به اینکه آدنومیوز به ضخیم شدن جدار رحم در نتیجه حضور نابجای بافت آندومتر در لایه‌های عضلانی رحم گفته می‌شود، یادآور شد: در منابع و کتابهای رفرنس پزشکی روش جراحی برداشتن کامل رحم به عنوان روش انتخابی در درمان این بیماری معرفی شده است.

وی تصریح کرد: برای افرادی که به دلیل تمایل شخصی یا به دلایل اعتقادات مذهبی یا فرهنگی یا تمایل به بارداری مجدد خواستار حفظ رحم هستند، روش برداشتن بافت‌های غیر طبیعی قابل انجام است.

فوق تخصص ناباروری گفت: تکنیک‌های موجود انجام آدنومیونکتومی با افزایش امکان پارگی خود به خودیه رحم، بروز چسبندگی و میزاد عود نسبتاً بالایی هستند که نیاز به ارتقاء این تکنیک را ایجاب می‌کرد.

وی افزود: در مطالعه حاضر ضمن ارائه تکنین اصلاح شده نوین انجام آدنومیونکتومی، میزان موفقیت بالینی و ایمن بودن جراحی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در این مطالعه 103 بیمار ایرانی مبتلا به نوع شدید آدنومیوز تائید شده در یک دوره 7 ساله کاندید جراحی نوع آدنومیومکتومی با روش نوین شدند.

وی گفت: در این تکنیک جدید به شیوه روش برش رحم، نحوه برداشتن ضایعات آدنومیوز، روش بخیه زدن رحم و همچنین تدابیری برای کاهش احتمال چسبندگی پس از عمل توجه شده است.

صارمی ادامه داد: از 103 بیمار کاندید شده 55 درصد به دلیل نازایی، 16.5 درصد به علت شکست در IVF ، 9 درصد به دلیل سقط‌های مکرر و 19 درصد به علت خونریزی‌های غیر طبیعی رحم مراجعه کرده بودند.

وی اظهارداشت: از 70 مورد بیماری که خواهان بچه‌دار شدن بودند ـ چه به صورت طبیعی و چه به کمک روش‌های کمک باروری ـ 30% یعنی 21 نفر باردار شدند که 16 مورد آن منجر به تولد نوزاد شد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم اضافه کرد: در کل بیماران جراحی شده علائم بالینی مانند دیسمنوره یعنی درد هنگام قاعدگی و هایپرمنوره یعنی خونریزی زیاد قاعدگی به طور قابل توجهی بهبود یافته بود و تنها در یک مورد از بیماران عود آدنومیوز دیده شده است.

ابداع کننده روش نوین جراحی آدنومیومکتومی خاطرنشان کرد: براساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می‌توان گفت روش نوین معرفی شده برای جراحی آدنومیومکتومی روشی محافظه کارانه و موثر با نتایجی قابل قبول در درمان آدنومیوز شدید است.

صارمی در ادامه به وجود 50 مرکز IVF در ایران اشاره کرد و گفتن: خوشبختانه امروزه دیگر کسی برای درمان نازایی به خارج از کشور نمی‌رود و ما بیمارانی از آمریکا، کانادا، اروپا، آفریقا، حاشیه خلیج فارس، عراق و آذربایجان داریم.

وی با بیان این مطلب که این 50 مرکز نازایی رقیب هم نیستند، افزود: این مراکز بعضاً دولتی، جهادی و خصوصی هستند و تعرفه‌شان در یک رنج قرار دارد که خوشبختانه خیلی از بمیه‌های تکمیلی نیز ناباروری را پوشش می‌دهند.

وی به شیوع آندومتریوز اشاره داشت و گفت: هر خانمی که قاعدگی منظم دارد و همراه با آن درد قاعدگی دارد باید به آندومتروز مشکوک باشد.

صارمی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر علل ایجاد این بیماری اظهارداشت: استرس، اضطراب، خودخوری، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و نوع تغذیه نیز ممکن است باعث این عامل غیر طبیعی شود.

متخصص زنان و زایمان آمار جهانی ناباروری را 15 درصد اعلام کرد و افزود: پژوهشکده ابن‌سینا در آخرین آمار خود بعد از بررسی بر روی 10 هزار خانواده ناباروری را 22 درصد اعلام کرده است.

وی با گلایه از رسانه ملی به دلیل عدم پوشش این برنامه گفت: متأسفانه چون بنده یک مرد هستم که در زمینه زنان و زایمان کار می‌کنم و یک ایرانی ساکن ایران هستم نسبت به این ابداع و اختراع واکنش مثبتی داده نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    2 0
    سلام برای بارداری ، کسی که آندومتریوز هست ، باید به کدام بیمارستان و نزد کدام پزشک مراجعه کنم؟ منتظر پاسخ شما هستم