یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 109202

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در مبتلایان به دیابت وجود زخم در پا نه تنها خطر جدی برای آنان است بلکه به بروز زخم‌های بیشتر نیز منجر می‌شود.

سلامت نیوز: بر اساس نتایج یک مطالعه جدید در مبتلایان به دیابت وجود زخم در پا نه تنها خطر جدی برای آنان است بلکه به بروز زخم‌های بیشتر نیز منجر می‌شود.

به  گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان هلندی معتقدند بهترین روش مقابله با این عارضه در افراد دیابتی، مراقبت دقیق از زخم‌های جزئی و حفاظت پاها از فشار و آسیب‌های ناشی از پوشیدن برخی کفش‌ها است. مبتلایان به دیابت اغلب قدرت لامسه خود را در پاهایشان به دلیل آسیب دیدن اعصاب این ناحیه از دست می‌دهند. عدم وجود این حس این بیماران را بیشتر در معرض آسیب دیدگی از ناحیه پاها قرار می‌دهد و موجب می‌شود زخم‌های کوچک به زخم‌های جدی و در نهایت به عفونت یا حتی قانقاریا منجر شود. در آمریکا 26 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و هر سال 65 هزار و 700 نفر از آنان دچار نقص عضو می‌شوند.

«سیکو باس»، متخصص ارشد این مطالعه از دانشگاه آمستردام گفت: عود کردن زخم‌ها شرایط ناتوان‌کننده‌ای برای بیمار بوجود می‌آورد که بر کیفیت زندگی و قدرت حرکت بیمار تاثیر می‌گذارد.

این پزشکان برای مشخص کردن فاکتورهای تاثیرگذار در بروز زخم در پاها به بررسی 171 شرکت کننده پرداختند که 18 ماه پیش از شروع مطالعه به این نوع زخم‌ها مبتلا شده بودند. همچنین فشار وارد شده بر پاهای این افراد در حالی که کفش به پا نداشتند و مواقعی که از کفش‌های مخصوص استفاده می‌کردند، اندازه گیری شد. در طول انجام این مطالعه 71 نفر از شرکت کنندگان دچار زخمِ پا شدند که در 41 نفر از آنها این زخم در اثر ضربه‌ از یک منشاء نامشخص بروز کرده بود. همچنین از بین این 41 نفر در افرادی که در شروع مطالعه به زخم‌های جزئیِ پا مبتلا شده بودند، احتمال بروز مجدد این زخم‌ها 9 برابر بیش از افراد دیگر بود. هرچند طبق مشاهده این متخصصان، بیمارانی که از کفش‌های مخصوص استفاده کرده بودند 57 درصد کمتر با خطر بروز زخم جدید در پاهایشان مواجه شدند.

پزشکان معتقدند تاثیر محافظتی کفش‌های مخصوص برای بیماران دیابتی بر ضرورت مراقبت‌های درمانی شخصی در این بیماران برای کنترل عوارض دیابت تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha