یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 109205

مرکز بهداشت جنوب تهران به منظور سهولت دسترسی بیماران HIV به خدمات دندانپزشکی، نخستین مرکز دندانپزشکی ویژه این بیماران را در کنار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری زمزم در منطقه 17 راه اندازی کرد.

سلامت نیوز: مرکز بهداشت جنوب تهران به منظور سهولت دسترسی بیماران HIV به خدمات دندانپزشکی، نخستین مرکز دندانپزشکی ویژه این بیماران را در کنار مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری زمزم در منطقه 17 راه اندازی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در مراسم افتتاحیه این مرکز که روز شنبه 23 فروردین 93 همزمان با روز دندانپزشک در مرکز بهداشتی درمانی شهید احمدی برگزار شد، آرش رشیدیان، معاون بهداشت، عباس صداقت، رئیس ادره ایدز و محمد حسین خوشنویسان، رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، تاملی و خیرخواه، به ترتیب معاونان فنی و اجرایی معاونت بهداشت، فاطمه تاجیک، مدیر شبکه بهداشت و درمانی ری، قیوم زاده و لیدا فقیه نصیری، رئیس و معاون مرکز بهداشت جنوب تهران، گلینی مقدم، ولدخانی، کارشناسان مسئول واحدهای پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های دهان و دندان و جمعی از دندانپزشکان و کارشناسان مسئولان ستادی این مرکز حضور داشتند.

قیوم زاده در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این کلینیک همزمان با روز دندانپزشک گفت: یکی از دغدغه‌های بزرگ ما در حوزه خودمان بحث دندانپزشکی برای بیماران HIV بود که با پیگیری‌هایی که شد امروز این مرکز به ثمر نشست.

وی افزود: برای اجرای این برنامه از دوسال پیش فکر شده بود تا اینکه امروز به نتیجه رسید البته ما همزمان در حوزه بیماران HIV چند پروژه دیگر را به انجام رساندیم که هیچ کدام افتتاحیه رسمی نداشت و این پروژه پایانی ما بود که برای آن یک افتتاحیه رسمی در نظر گرفته شد.

رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران با بیان اینکه در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تقریبا مجموعه‌ای از خدمات به بیماران داده می‌شود گفت: مرکز بهداشت جنوب تهران، کلینیک ویژه زنان آسیب پذیر را در راستای بحث پیشگیری و به دنبال آن کلینیک زمزم را در همین جا (منطقه 17)  راه‌اندازی و بعد از آن باشگاه یاران مثبت را در اینجا افتتاح و امروز نیز کلینیک ویژه دندانپزشکی را راه اندازی کرد تا خدمات مناسبی را به بیماران HIV بدهد و دغدغه‌هایی که این عزیزان در بحث دندانپزشکی داشتند مرتفع کند.

وی به علت طولانی شدن راه‌اندازی این مرکز اشاره کرد و گفت: ما می‌خواستیم در اشکال مختلف حمایت‌های لازم برای راه‌اندازی این مجموعه را دراختیار بگیریم.

در ادامه رشیدیان معاونت بهداشت دانشگاه، گسترش این مراکز را در برنامه دارد گفت: باید دید میزان استقبال و توان پاسخگویی ما به چه حد است؛ بخصوص بحث پشتیبانی و سخت افزاری هم بسیار مهم است که مورد توجه قرار گیرد البته ما با آرامش و حوصله این کار را پیش خواهیم برد و خوشحالم که امروز این اتفاق افتاد.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: راه اندازی این مرکز از برنامه‌هایی بود که من در اوایل مسئولیتم متوجه شدم که اقدامات زیادی در مسیر آن اتفاق افتاده و فقط گام‌های آخرش رخ نداده که از همکاران خواستم نهایت تلاش خود را بکنند و خوشبختانه از ماه‌های گذشته این درمانگاه آماده بود و شرایط آزمون را پشت سر گذاشت و الان در خدمت شما هستیم.

وی با تاکید بر حمایت جامعه از بیماران HIV گفت: واقعیت این است که ما از نظر آماری و علمی موردی نداشته‌ایم که خدمات دندانپزشکی باعث انتقال این بیماری شود و شاید گزارشاتی که ثبت شده خیلی محدود بوده و آنهایی که ثبت شده کلینیکال است و در شرایط غیرعادی بوده و الان نگرانی از انتقال آن در جامعه نیست اما بالاخره ما نگرش افراد جامعه را و نگرانی‌های دندانپزشکان را می‌دانیم و بحث این است که وقتی بیمار به جایی مراجعه می‌کند به گونه‌ای دیگر به او نگاه نکنند. در عین حال وقتی خدمات بیماران HIV مثبت را پوشش می‌دهیم باید تلاش کنیم این مجموعه‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا فردی که به اینجا مراجعه می کند عمده نیازهای خود را تا حدی که از درمانگاه‌های سرپایی انتظار داریم بتواند دریافت کند.

وی در پایان گفت: خیلی خوشحالم که این مرکز در منطقه نسبتا محروم تهران راه اندازی شده است و باید از تلاش همکاران وزارت بهداشت و همکاران معاونت بهداشت و مرکز بهداشت جنوب تهران قدردانی کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha