یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 109214

گاستروشزی نوعی نارسایی مادرزادی است که با بروز نقص در بسته شدن دیواره شکمی نوزاد بوجود می‌آید و موجب می‌شود روده‌های جنین خارج از حفره شکمی باقی بمانند.

سلامت نیوز: گاستروشزی نوعی نارسایی مادرزادی است که با بروز نقص در بسته شدن دیواره شکمی نوزاد بوجود می‌آید و موجب می‌شود روده‌های جنین خارج از حفره شکمی باقی بمانند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این عارضه نادر که از بین هر 5000 تولد تقریبا در یک مورد اتفاق می‌افتد، موجب می‌شود نوزاد در حالی به دنیا آید که روده‌ها خارج از حفره شکمی و داخل غشایی حاوی مایع آمنیونی شناور هستند. جداره شکمی جنین معمولا در طول مدت بارداری باز است و به طور طبیعی باید قبل از تولد نوزاد بسته شود، اما در بیشتر مواردِ عارضه گاستروشزی، این اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه شرایطی بوجود می‌آید که احشاء داخلی در خارج از بدن نوزاد باقی می‌مانند.

بیماری گاستروشزی شایع‌ترین نقص مادرزادی در نارسایی‌های جداره شکمی است که با انجام سونوگرافی در هفته 14 تا 24 بارداری قابل تشخیص است. علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست همچنین بیشتر نوزادان متولد شده با این شرایط از مادران جوانی هستند که برای اولین بار صاحب فرزند می‌شوند.

 آمار بهبودیافتگان بیماری گاستروشزی 95 درصد است و معمولا بیمار پس از عمل جراحی رو به بهبود می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha