یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با تأکید براینکه فرصت چندانی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری وجود ندارد از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه بویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم خواست که اطلاع‌رسانی درباره چگونگی انتقال و پیشگیری از این بیماری را یکی از اولویت‌های برنامه‌های پرورشی و مأموریت سازمانی خود قرار دهند.

80 درصد دانش‌آموزان شناختی از ایدز ندارند

سلامت نیوز:رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با تأکید براینکه فرصت چندانی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری وجود ندارد از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه بویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم خواست که اطلاع‌رسانی درباره چگونگی انتقال و پیشگیری از این بیماری را یکی از اولویت‌های برنامه‌های پرورشی و مأموریت سازمانی خود قرار دهند.


براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هزاره سوم بیش از همه نوجوانان، جوانان و زنان در معرض تهدید بیماری ایدز قرار دارند، بویژه در سن 10 تا 19 سال، یعنی دقیقاً در سنی که جوانان و نوجوانان به مدرسه می‌روند. این در حالی است که در ایران آمار آگاهی از ایدز در مدارس کمتر از ۲۰ درصد است. براساس مطالعه‌ای که وزارت بهداشت انجام داده فقط 16 درصد دختران و 20 درصد پسران راه‌های مقابله با ایدز را می‌دانند یعنی 80 درصد آن‌ها در این خصوص اطلاعاتی ندارند.
به گفته دکتر عباس صداقت رئیس اداره کل کنترل ایدز  قسمت عمده جمعیت کشورمان را جوانان تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه جوانان به میزان کافی در زمینه چگونگی محافظت از خطراتی که در جامعه تهدیدشان می‌کند، آشنا نیستند. وی عنوان کرد: بر این اساس این آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها باید از سال‌های پایین‌تر آغاز شود. همواره درخواست‌مان از وزارت آموزش و پرورش این بوده که ایدز را یکی از اولویت‌های برنامه‌های پرورشی و مأموریت سازمانی خود قرار دهد.


تدوین کتابچه‌های آموزشی
مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموزان مبتلا به ایدز یا خانواده‌هایی که درگیر این بیماری هستند گفت: وظیفه ما آموزش است نه آمارگیری. جمع‌آوری این آمارها برعهده وزارت بهداشت است و باید آمار بیماران مبتلا را از این وزارتخانه پرسید.
محمد چینیان با بیان این‌که نگاه آموزش و پرورش مبتنی بر آموزش و پیشگیری است تصریح کرد: به همین دلیل با تعامل با وزارت بهداشت در تلاشیم از طریق تدوین بروشور و کتابچه‌های آموزشی و توزیع آن بین دانش‌آموزان در مقطع متوسطه آن‌ها را با این بیماری و راههای پیشگیری از آن آشنا کنیم. 
وی با بیان این‌که آموزش‌هایی که از طریق معلم به دانش‌آموز منتقل می‌شود تأثیرگذارتر از آموزشهای دیگر است. اظهار داشت: به همین دلیل نیز آموزش‌های پیشگیری از ایدز در کتاب‌های درسی آورده شده است و از سوی دیگر برای معلمان هم دوره آموزشی8 ساعته‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم تا اطلاعات‌شان افزایش یابد.
به گفته وی برای آموزش‌های پیشگیری از ایدز، آموزش و پرورش علاوه بر تدوین جزوه‌های تخصصی برای دانش‌آموزان، آموزش انواع بیماریهای واگیردار را وارد کتابهای درسی کرده است.
حتی در کتاب‌های درسی به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود که یکی از راههای انتقال ایدز تماس جنسی است که نشان می‌دهد آموزش و پرورش آمادگی کامل برای آموزش روشهای پیشگیری از این بیماری را دارد.
وی درباره این‌که وزارت بهداشت چندان رضایتی از عملکرد آموزش و پرورش درباره مبارزه با بیماری ایدز ندارد و حتی مشاهده شده بسیاری مدارس از آموزش یا ارائه جزوه‌‌ها به دانش‌آموزان امتناع می‌کنند، اظهار داشت: بروشورهای لازم میان دانش‌آموزان 11 استان (آذربایجان‌غربی، خوزستان، البرز، فارس، لرستان، قزوین، کرمانشاه، خراسان‌رضوی، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان) که نسبت به دیگر استان‌ها ضروری‌تر بودند توزیع شده است و در کتابهای درسی نیز این موضوع آورده شده است.
مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مهمترین اتفاقی که درباره آشنایی با بیماری و راه‌های مقابله در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است، درج مطالبی در کتاب «علوم زیستی و بهداشت» سال اول دبیرستان است.
به گفته چینیان در فصل هفتم این کتاب با عنوان سلامت و بیماری موضوع‌های آشنایی با بیماری‌ها وجود دارد؛ در این فصل همچنین تعریفی از ایدز، تاریخچه ایدز در ایران، راه‌های ورود ویروس به بدن و دلیل ایجاد نقص در ایمنی بدن، نشانه‌های ایدز، تشخیص اچ‌آی‌وی، درمان، سلامت رفتاری و راه‌های پیشگیری از آن عنوان شده است.
کتابچه یا جزوه مذکور در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و در مدارسی که بیشتر مورد توجه هستند، توزیع می‌شود. شماری از فرهنگیان نیز به عنوان مدرس شناسایی شده و یک دوره آموزشی برای پیشگیری از اچ‌آی‌وی یا ایدز را پشت سر گذاشته‌اند. این مربیان دانش‌آموزان مورد نظر را در 11 استان کشور آموزش می‌دهند.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha