بطورکلی شیوع علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت زیاد است که این امر با اثرات منفی دیابت بر روی سلامتی مانند بیماری های قلبی و عروقی، عوارض کلیوی، عوارض عفونی و ... ارتباط دارد.

سلامت نیوز : مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت دکتر فرهاد رجب پور، با توجه به جدیدترین مطالعات انجام شده افسردگی احتمال ابتلا به نارسایی کلیوی را در افراد دیابتی افزایش می دهد. بطور کلی شیوع علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت زیاد است که این امر با اثرات منفی دیابت بر روی سلامتی مانند بیماری های قلبی و عروقی، عوارض کلیوی، عوارض عفونی و ... ارتباط دارد. هر چند در مورد همراهی افسردگی با بیماری کلیوی در افراد دیابتی اطلاعات اندکی در دسترس است و نیز مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا تعیین شود آیا درمان افسردگی می تواند منجر به بهبودی سلامتی کلیوی در افراد دیابتی شود یا خیر.

به گزارش سلامت نیوز در آخرین مطالعه انجام شده 3886 فرد بالغ مبتلا به دیابت مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد 448 نفر بیمار(11.5 درصد) دارای افسردگی شدید و 327 نفر بیمار (8.4درصد) دارای افسردگی خفیف بودند. در طی یک دوره 8 ساله، 87 نفر بیمار (2.2درصد) از این تعداد به نارسایی کلیوی دچار شدند. طبق یافته های این مطالعه، بیماران مبتلا به افسردگی شدید 85 درصد بیشتر احتمال ابتلا به نارسایی کلیوی در مقایسه با سایر افراد دیابتی دارند. نکته قابل توجه در این مطالعه این است که افسردگی خفیف ارتباط قابل توجهی با نارسایی کلیوی در افراد دیابتی ندارد. این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه اولین مطالعه ای است که ارتباط بین ابتلا به افسردگی با احتمال بیشتر ابتلا به نارسایی کلیوی را در افراد دیابتی نشان می دهد. طبق یافته های این مطالعه ارتباط بین ابتلا به افسردگی و نارسایی کلیوی در دیابتی ها مشخص شده است ولی مطالعات بیشتری باید انجام شود تا تعیین گردد آیا درمان افسردگی در افراد مبتلا به دیابت می تواند منجر به کاهش نارسایی کلیوی در آن ها شود یا خیر. به علاوه به منظور تعیین مکانیسم ارتباط بین افسردگی و نارسایی کلیوی مطالعات پیچیده تری باید صورت پذیرد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha