یک فوق تخصص بیماری های گوارشی با بیان اینکه نباید اجازه داد مصرف قلیان به عنوان یک امر عادی در جامعه پذیرفته شود، گفت: متاسفانه امروزه مصرف قلیان در اماکن عمومی نظیر پارک ها، سفره خانه ها، بخصوص در مجاورت مراکز دانشگاهی و آموزشی فعال هستند و افراد اعم از زن و مرد در جمع های خانوادگی و دوستانه شروع به قلیان کشیدن می کنند، بنابراین لازم است در بحث آموزش عمومی و فرهنگ سازی اعتبارات ویژه ای صرف شود تا استعمال این مواد مضر به عنوان امری عادی و پذیرفته شده در جامعه تلقی نشود.

سلامت نیوزیک فوق تخصص بیماری های گوارشی با بیان اینکه نباید اجازه داد مصرف قلیان به عنوان یک امر عادی در جامعه پذیرفته شود، گفت: متاسفانه امروزه مصرف قلیان در اماکن عمومی نظیر پارک ها، سفره خانه ها، بخصوص در مجاورت مراکز دانشگاهی و آموزشی فعال هستند و افراد اعم از زن و مرد در جمع های خانوادگی و دوستانه شروع به قلیان کشیدن می کنند، بنابراین لازم است در بحث آموزش عمومی و فرهنگ سازی اعتبارات ویژه ای صرف شود تا استعمال این مواد مضر به عنوان امری عادی و پذیرفته شده در جامعه تلقی نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، دکتر علیرضا نصیری  با تاکید بر اینکه مصرف قلیان در بین دختران و زنان جوان جامعه روند رو به افزایشی دارد، افزود: متاسفانه به دلیل از بین رفتن قبح استعمال قلیان در بین خانواده های جامعه ما، میزان مصرف این ماده زیان آور در بین دختران و زنان روز به روز افزایش یافته بطوریکه آمارها نشان می  دهد.

قلیان از منابع اصلی بیماری های غیر واگیر در انسان

عوارض مصرف قلیان

وی در ادامه استعمال دخانیات بخصوص قلیان را منبع اصلی بیماری های غیر واگیر در انسان دانست و تصریح کرد: ممكن است عوارض ناشی از مصرف قلیان در كوتاه مدت بروز نیابد، اما به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را ضعیف كرده و به سلامتی افراد آسیب  می رساند. بطور کلی شیوع بیماری های قلبى، تنفسی، گوارشی، بهداشتی، عقیم شدن، افزایش فشار خون، مشكلات باردارى، بیمارى هاى دهان و دندان و انواع سرطان ها نظیر سرطان ریه، دهان، حنجره، مری، معده و لوزالمعده از مهم ترین عوارض مصرف قلیان است.

تنباکویی که در قلیان مصرف می شود غالبا از نوع نامرغوب ترین تنباکوها است 

این فوق تخصص گوارش اضافه کرد: تنباکویی که در قلیان مصرف می شود غالبا از نوع نامرغوب ترین تنباکوها است. مصرف این تنباكوها‌ ‌آسیب‌های جبران ناپذیری به ریه و دستگاه تنفس انسان وارد می‌كند و زمینه  ابتلا به سرطان را فراهم می کند، در واقع چون این نوع تنباکوها به علت نا مرغوب بودن قابل استفاده در سیگار نیست آن را با انواع مواد شیمیایی و اسانس میوه ترکیب می کنند و به اسم توتون میوه ای می فروشند كه این امر بیماری زایی دود آن را چند برابر می کند.

دکتر نصیری در خصوص عوارض مصرف قلیان گفت: بر خلاف تصور عموم که عده‌ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد،‌ بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می ‌شوند و به خاطر دَم‌های عمیقی که فرد  برای جذب دود می ‌زند،‌ تخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌ کند. در واقع در قلیان مواد سمی حاصل از سوختن ذغال به دود آن افزوده می شود كه به همین دلیل بیماری زایی دود حاصل از كشیدن قلیان به مراتب از دود سیگار بیشتر می شود.

بنابراظهارات این فوق تخصص گوارش، به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌تواند عامل مهمی جهت رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میكروب‌ها و قارچ‌ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌ كند.

نباید اجازه داد مصرف قلیان به عنوان یک امر عادی در جامعه پذیرفته شود

وی در پایان با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد مصرف قلیان به عنوان یک امر عادی در جامعه پذیرفته شود اظهارکرد: متاسفانه امروزه مصرف قلیان در اماکن عمومی نظیر پارک ها، سفره خانه ها، بخصوص در مجاورت مراکز دانشگاهی و آموزشی فعال هستند و افراد اعم از زن و مرد در جمع های خانوادگی و دوستانه شروع به قلیان کشیدن می کنند بنابراین لازم است در بحث آموزش عمومی و فرهنگ سازی اعتبارات ویژه ای صرف شود تا استعمال این مواد مضر به عنوان امری عادی و پذیرفته شده در جامعه تلقی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعیده ماحوزی . دانشجوی کارشناسی ارشد بهداشت جامعه ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    با سلام و خسته نباشید مطالب شما بسیار جالب و در عین حال تکان دهنده بود احتراما به استحضار میرساند من نیز تمایل دارم برای بایان نامه روی موضوع قلیان و زنان تحقیق کنم لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید با تشکر فراوان ماحوزی