شبكه خبری بی.بی.سی روز جمعه اعلام كرد:دانشمندان با تزریق سلول های پایه به موشی آزمایشگاهی كه به یك بیماری اغلب مرگبار سیستم عصبی مبتلا بود موفق به درمان آن شده اند.

 این درمان كه باعث مرمت سیم كشی معیوب عصبی حیوان شد، امیدها به معالجه كودكان مبتلا به یك اختلال نادر و مرگبار عصبی به نام لوكودیستروفی (‪ )leukodystrophy‬را افزایش می‌دهد.

یك كارشناس بریتانیایی گفت كه معالجه این بیماری در انسان هنوز ممكن نشده است - اما این شیوه به طور بالقوه می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند ام اس (‪ )multiple sclerosis‬به كار گرفته شود.

نتایج این مطالعه كه در آمریكا انجام شده در نشریه سلول : سلول پایه چاپ شده است.

دانشمندان مركز پزشكی دانشگاه راچستر معتقدند كه این احتمالا اولین بار است این نوع موش لرزان - اشاره به لرزش ناشی از بیماری عصبی - درمان شده است.

آرایش ژنتیكی این موش به شكلی است كه سلول‌های عصبی آن مایلین كافی ندارد . مایلین نوعی روكش چربی رشته‌های عصبی است كه مانند روكش پلاستیكی سیم برق عمل می‌كند.

بدون وجود مایلین، سیگنال‌های عصبی به درستی از سلول به سلول دیگر نمی روند، كه باعث لرزش شده و اغلب ظرف ‪ ۴‬ماه حیوان را می‌كشد.

در میان انسان‌ها ده‌ها نوع اختلال نادر عصبی وجود دارد كه به نقائصی در روكش مایلین مربوط می‌شود و اغلب آنها در كودكی یا جوانی باعث مرگ می‌شود تیم دانشمندان آمریكایی نه از سلول‌های پایه واقعی - كه قابلیت تبدیل به كلیه انواع سلول‌های بدن را دارند - بلكه از سلول‌های پایه منادی ( ‪ )precursor‬كه می‌توانند به معدودی سلول در بدن تبدیل شوند استفاده كردند سلول‌های گلیال كه در این آزمایش استفاده شد قابلیت تبدیل از جمله به الیگدندروسایتس ، سلولی كه مایلین را تولید می‌كند، دارد.

برای اكثر موش‌ها این كار بی‌ثاثیر بود به طوری كه سه چهارم ‪ ۲۶‬موش مورد آزمایش تقریبا همزمان با موش‌های بیماری كه به آنها سلولی تزریق نشده بود مردند.

با این حال در مورد شش موش، تفاوت چشمگیری مشاهده شد - ظرف تنها دو ماه، سلول‌ها گسترش یافته، تكثیر شده و سلول‌های عصبی در مغز و نخاغ را با تولید مایلین پوشانده بودند.

دو عدد از موش‌ها بیش از حد معمول زندگی كردند، اما چهار موش دیگر یك سال بعد هنوز زنده بودند و عملا كلیه علائم بیماری در آنها ناپدید شده بود.

پروفسور اسیتون گلدمن كه سرپرستی مطالعه را به عهده داشت گفت: ما انتظار مرگشان را داشتیم، اما نه فقط نمردند، بلكه روز به روز بهتر شدند.خیلی خیلی مهیج است كه فكر كنیم نه فقط می‌شود یك بیماری را موقتا معالجه بلكه به كل درمان كرد، به خصوص یك بیماری وحشتناك كه كودكان را مبتلا می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha