عضوهیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران توجه و مراقبت طبیعی همسران نسبت به یکدیگر را طبیعی دانست و گفت: اما اگر این مراقبت و توجه از حدود عرفی خارج شود جنبه بیماری به خودش می گیرد.

سلامت نیوز:عضوهیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران توجه و مراقبت طبیعی همسران نسبت به یکدیگر را طبیعی دانست و گفت: اما اگر این مراقبت و توجه از حدود عرفی خارج شود جنبه بیماری به خودش می گیرد.

دکتر فربد فدایی ضمن اعلام این مطلب گفت: یکی از عمده ترین مشکلات روانپزشکی بد گمانی های زن و شوهرها نسبت به یکدیگر است که گاهی ناشی از شرایط خاصی است.

متخصص اعصاب وروان گفت: اگر رفتار همسران به گونه ای باشد که موجب سوء تعبیر توسط دیگری شود طبعأ بد گمانی ایجاد می شود.عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: برای نمونه اگر خانمی با خواهرش صحبت می کند اما دوست ندارد همسرش از این موضوع مطلع شود و زمانی که همسرش سر می رسد؛ خانم گوشی را به صورت ناگهانی قطع می کند و زمانی که همسرش از او می پرسد چه کسی پشت خط بود؟ وی جواب می دهد مزاحم! موجب بدبینی می شود .پس این نوع رفتارها نیازبه اصلاح اساسی دارد.این روانپزشک گفت: اما اکثر اوقات شکاک بودن در رابطه زناشویی ناشی از وجود مشکلات شخصیتی یا بیماری های اعصاب و روان میان زوجین است.

او گفت: برای نمونه شخصیت های بدگمان یا پارانوئید در هر چیزی به دنبال مفاهیم پنهان می گردند و بر این گمان اند که همیشه توطئه ای بر علیه آنان در جریان است.دکتر فدایی این افراد را نسبت به همسر خود مشکوک دانست و بیان کرد: یعنی به صورت آشکار یا پنهان همسرشان را می پایند.مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص نوع شدید و حاد بدگمانی های زناشویی گفت: در واقع به این حالت شدید و حاد بدگمانی هذیان حسادت و خیانت زناشویی گفته می شود.او ادامه داد: به این ترتیب که بدون وجود هیچ گونه دلیلی دایر بر بی وفایی همسر برای فرد این اعتقاد ایجاد می شود که همسرش به او خیانت می کند.

این روانپزشک بیان کرد: گاهی اوقات برخی زوجین در مسائل بسیار جزئی که هیچ ارتباطی هم با موضوع ندارد آن را با عنوان خیانت مطرح می کنند.او گفت: برای نمونه زن می گوید زمانی که بیرون بودیم چرا به فلان زن که از رو به رو می آمد نگاه کردی پس معلوم است تو با او رابطه داری!دکتر فدایی گفت: این حالت هذیانی جنبه طولانی مدت دارد حتی در صورتی که فرد بیمار بپذیرد تحت درمان قرار گیرد احتمال درمان او بالا نیست و تنها بعد از طلاق این بدگمانی برطرف می شود.

او شدیدترین و حادترین نوع حسادت و خیانت زناشویی را در بیماران اسکیزوفرنیا دانست و گفت: در واقع در این بیماران دیده می شود که فرد به صورت ناگهانی دچار هذیان می شود دال بر این که همسرش به او خیانت می کند.متخصص اعصاب و روان گفت: به دنبال این هذیان ناگهانی امکان دارد که فرد همسرش را مورد ضرب و شکنجه قرار دهد تا از وی اعتراف بگیرد.

او هشدار داد: گاهی اوقات حتی دیده می شود که این افراد همسران خود را به دنبال ابتلا به هذیان های ناگهانی به قتل می رسانند.عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: متأسفانه طی سال های اخیر در کشورمان به علت ورود موادی نظیر شیشه و مواد محرک دیگر دیده شده که فرد پس از مصرف آنها دچار نوعی روان پریشی حاد با هذیان و توهم می شود.دکتر فدایی گفت: از طرفی بسیاری از افراد مصرف حشیش را موضوع عمده ای نمی دانند در حالی که در اکثر مواقع سبب بروز نوعی از هذیان حسادت و خیانت زناشویی هم می شود.

او ادامه داد: گرچه مصرف حشیش و بروز هذیان حسادت و خیانت زناشویی به شدت اختلالات هذیانی و یا بیماری اسکیزوفرنیا نیست اما در هر صورت زمینه ساز بسیاری از اختلافات و قتل های خانوادگی می شود.مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توصیه کرد: در صورت بروز هر یک از موارد اشاره شده میان همسران مراجعه آنان به روانپزشک بسیار ضروری است.

منبع: شفاآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha