ثبت‌نام طرح بیمه همگانی دولت از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تخمین زده می‌شود که پنج تا هفت‌میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه با این طرح از بیمه پایه رایگان بهره‌مند شوند.

بیمه رایگان برای انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی

سلامت نیوز: ثبت‌نام طرح بیمه همگانی دولت از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تخمین زده می‌شود که پنج تا هفت‌میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه با این طرح از بیمه پایه رایگان بهره‌مند شوند.

طرحی که از آن به‌عنوان نسخه شفابخش نظام درمان درحال ورشکستگی یاد می‌شود و کارشناسان امر امیدهای بسیاری به آن بسته‌اند تا بتواند از سقوط افراد به زیر چرخه فقر در اثر بیماری جلوگیری کرده و بیمه‌ها را توانمند کند. حال وظیفه سنگینی بر دوش سازمان بیمه سلامت ایرانیان قرار داده شده است.

سوالات زیادی در زمینه خدمات این بیمه، افراد مشمولش و تفاوت‌هایش با دیگر بیمه‌ها مطرح می‌شود. در ادامه پاسخ‌های «انوشیروان محسنی‌بندپی» رییس سازمان بیمه سلامت ایرانیان را به این سوالات می‌خوانید:
 چه کسانی از بیمه همگانی بهره‌مند می‌شوند؟
انصراف‌دهندگان از یارانه، از بیمه همگانی رایگان بهره‌مند می‌شوند و افرادی که مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند و فاقد هرگونه بیمه درمانی هستند نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند با پرداخت 15 تا 50‌درصد تعرفه از بسته بیمه پایه درمان برخوردار شوند.


 شما در ابتدا از ثبت‌نام بیمه همگانی از روز 23 فروردین خبر دادید و اما در ادامه تاریخ ثبت‌نام را ابتدای اردیبهشت ماه عنوان کردید علت این تغییر تاریخ چه بوده است؟
از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با ما تماس گرفته شده است و گفتند شما همزمان جامعه آماری 10‌میلیون‌نفری را سرویس‌دهی می‌کنید و ما هم باید برای یارانه روزانه چهار تا پنج‌میلیون‌نفر را ثبت‌نام کنیم و با توجه به زیرساخت‌ها احتمال بروز مشکل وجود دارد و از ما خواستند تا ثبت‌نام از بیمه همگانی را به بعد از ثبت‌نام یارانه‌ها موکول کنیم و ما نیز موافقت کردیم و به این ترتیب ثبت‌نام بیمه همگانی از ابتدای اردیبهشت انجام می‌شود و اطلاع‌رسانی لازم را هم در این زمینه انجام دادیم.


  ثبت‌نام برای بیمه همگانی در همان ساعاتی که سایت برای ثبت‌نام باز بود عنوان شده بود که مبلغ 80هزارتومان از متقاضیان در سال دریافت می‌شود و این در حالی است که شما عنوان کردید این بیمه رایگان است. حال سوال این است که ثبت‌نام این بیمه رایگان است یا 80هزارتومان در سال از متقاضیان دریافت می‌شود؟
برای یارانه‌بگیرها و آنهایی که از یارانه انصراف می‌دهند رایگان است اما آن بخش از مشمولان بیمه همگانی که واجد دریافت یارانه نیستند باید 15 تا 50‌درصد تعرفه را پرداخت کنند که بین سه تا 15‌هزارتومان در ماه می‌شود که در سال رقمی بین 36 تا 120‌هزارتومان است.


 شما سال گذشته عنوان کردید که 13 تا 16‌میلیون‌ایرانی فاقد پوشش بیمه هستند حال اما از ثبت‌نام شش‌میلیون‌ایرانی فاقد پوشش بیمه خبر می‌دهید به این ترتیب شش‌میلیون‌ایرانی همچنان خارج از چتر حمایت بیمه پایه قرار می‌گیرند از سوی دیگر معاون شما سال گذشته از پیش‌بینی اعتباری دو‌هزاروصدمیلیاردتومانی خبر داده بود حال اما اعتبار این طرح 800‌میلیاردتومان عنوان می‌شود آیا کمبود اعتبار باعث کاهش جامعه آماری این طرح شده است؟
تخمین ما این بود که 12 تا 13‌میلیون‌نفر فاقد پوشش بیمه باشند یعنی 22‌درصد جمعیت شهری و چهار‌درصد جمعیت روستایی که 6/16 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. اما بعد از آن آماری به ما رسید که عنوان می‌کرد پنج تا هفت‌میلیون‌نفر فاقد پوشش بیمه هستند.


 این آمار توسط کدام نهاد اعلام شد؟
از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی. در واقع باید گفت که در بحث بیمه پایه درمان روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20‌هزار نفر در حال حاضر هم مشکلی نداریم و رایگان است و متقاضیان می‌توانند مراجعه کنند. مشکل و محدودیت ما در کلانشهر‌هاست که تخمین می‌زنیم پنج تا هفت‌میلیون‌فاقد بیمه پایه درمان در کلانشهرها وجود دارند با این وجود محدودیت مالی نداریم و به هر میزان متقاضی وجود داشته باشد اعتبار تخصیص داده و از بیمه همگانی بهره‌مند می‌شوند.

 شما از اجباری‌بودن بیمه پایه درمان سخن گفتید این اجبار قرار است به چه صورتی عملی شود؟
کنترل‌هایی اعمال شده که در مراحل بعدی انتخاب واحد در دانشگاه، ثبت‌نام در مدارس و مانند آن منوط به ارایه دفترچه بیمه باشد.


 عنوان می‌شود که طرح «بیمه درمانی روحانی» برگرفته از طرح «بیمه درمانی اوباما» است که بعد از فراز و نشیب‌های بسیار در حال حاضر در آمریکا در حال اجراست. این گفته را چقدر قبول دارید؟
من قبول ندارم. ما الگوی «ان‌اچ‌اس» انگلیس را قبول داریم که پوشش همگانی فراگیر بیمه است و البته دولت اوباما هم در بیمه درمانی‌اش غربالگری کرده است.


 عنوان شده که ثبت‌نام‌کنندگان این بیمه اگر بخواهند می‌توانند از بیمه تکمیلی هم بهره‌مند شوند سازوکار این امر چگونه محقق می‌شود؟
ما در سازمان بیمه سلامت تنها متعهد به بیمه پایه درمان هستیم اما بیمه پایه می‌تواند مبنایی شود برای بیمه تکمیلی و متقاضیان پس از بهره‌مندی از بیمه پایه درمان می‌توانند از هر کجا که بخواهند بسته بیمه تکمیلی را خریداری کنند.


 در زمینه درمان و ارجاع بیمارانی که از بیمه همگانی بهره‌مند می‌شوند آیا محدودیتی میان این بیماران با بیماران برخوردار از سایر بیمه‌ها وجود دارد؟
در خدمات سرپایی خیر و ما محدودیتی ایجاد نکردیم و می‌توانند از هر کجا که بخواهند خدمت بگیرند اما در بخش بستری با توجه به اینکه ما سه‌هزار‌میلیاردتومان به وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی برای تامین ملزومات درمان تخصیص دادیم هیچ بیماری نباید برای خرید خدمات بستری و ملزومات به خارج از بیمارستان‌های دولتی هدایت شود و درمان این بیماران در این بخش قطعا از طریق بیمارستان‌های دولتی و سیستم ارجاع خواهد بود.
 منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha