دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 109286

همه ما افت انرژی و سفت شدن مفصل ها را به روند تغییرناپذیر و اسرارآمیز پیری ربط می دهیم. اما این تصور که روند پیری را نمی توان کنترل کرد و به تأخیر انداخت نادرست است.

راه هایی برای مقابله با احساس پیری

سلامت نیوز: همه ما افت انرژی و سفت شدن مفصل ها را به روند تغییرناپذیر و اسرارآمیز پیری ربط می دهیم. اما این تصور که روند پیری را نمی توان کنترل کرد و به تأخیر انداخت نادرست است.

به گزارش سایت «Readers digest» و به گفته کارشناسان با رسیدن به ۳۰ تا ۳۵ سالگی سالانه حدود یک درصد انرژی شما افت می کند بیشتر ما تصور می کنیم اضافه وزن در ۴۰ سالگی ابتلا به بیماری های مزمن متعدد در ۶۰ سالگی و متکی بودن به دیگران در ۷۰ سالگی امری کاملاً عادی است. این در حالی است که می توان با اتخاذ شیوه زندگی سالم سلامت خود را در دوره های مختلف زندگی حفظ کرد. اما سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان احساس پیری نکرد و چه عوامل فیزیکی و ذهنی باعث احساس پیری می شود؟

* نداشتن فعالیت فیزیکی: کم تحرکی علت اصلی بروز اغلب بیماری های مزمن است. اگر نمی توانید روزانه ورزش کنید با انجام کارهای دیگر تلاش کنید فعال بمانید.

به حالت بدن خود دقت کنید. شانه ها را عقب دهید و راست بایستید و شانه خود را نیندازید.

نفس های عمیق تری بکشید. کمی تند راه بروید و راه هایی را برای افزایش فعالیت های فیزیکی به طور روزانه پیدا کنید.

* فعالیت ذهنی:امر دیگری که در ایجاد احساس پیری نقش دارد، استفاده نکردن از نیروی ذهن است. با بالا رفتن سن بدون آنکه متوجه باشیم، کمتر از ذهن خود کار می کشیم. هنگام انجام دادن یک کار روی آن متمرکز می شویم و در آن مهارت به دست می آوریم اما از قسمت های دیگر مغز هیچ استفاده ای نمی شود. توصیه می شود بعد از سپری کردن یک روز کاری به جای تماشای تلویزیون، به فعالیت های مغزی از جمله حل جدول، مطالعه و... بپردازید.

* رژیم غذایی:میوه، سبزی، غلات سبوس دار، پروتئین کم چرب و... یک برنامه غذایی سالم و معتدل است، اما بخش مهم آن آهسته خوردن است. لذت غذا خوردن در لقمه اول است و با لقمه های بعدی لذت آن به نصف کاهش پیدا می کند.

* استرس بیش از حد:استرس باعث افزایش میزان کورتیزول، التهاب و نقص متابولیکی می شود. پس مواردی را که باعث استرس می شود، مشخص کنید، زمان رخ دادن آن ها را حدس بزنید و واکنش خود را کنترل کنید.

نفس عمیق بکشید و به ورزش هایی مانند یوگا بپردازید.

* استنشاق دود سیگار دیگران:استنشاق دود سیگار نیز همانند سیگار کشیدن خطرناک است. پس سعی کنید در محیطی که افراد سیگار می کشند، قرار نگیرید.

* مواد آلوده شیمیایی:از آن جا که امکان کنترل محیط بیرون وجود ندارد، سعی کنید در منزل کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار گیرید از فیلتر آب استفاده کنید و از شوینده های مضر و لوازم آرایشی استفاده نکنید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha