پژوهشگران به تازگی دریافته اند که با بررسی ناخن پا می توانند احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را در زنان مشخص کنند.

در این مطالعات جدید پژوهشگران توانستند با ارزیابی محتوی نیکوتین موجود در ناخن پا خطر بروز بیماریهای قلبی را در زنان پیش بینی کنند.

این مطالعات در آمریکا و بر روی گروهی از پرستاران صورت گرفته است.

نتایج تحلیل های انجام شده روی ناخن های پای 62 هزار و 500 زن نشان داد: مقدار نیکوتین موجود در ناخن پای زنانی که در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی هستند دو برابر بیشتر از زنانی است که احتمال بروز این بیماری در آنها وجود ندارد.

این گروه از پژوهشگران معتقدند که روش جدید بهتر و دقیق تر از روش ساده پرسش درباره سابقه سیگار کشیدن فرد می تواند در تعیین خطر بروز ناراحتی های قلبی عمل کند.

این پژوهشگران خاطرنشان کردند: با وجودی که امروزه آزمایشاتی برای تعیین وجود نیکوتین در بدن وجود دارد مانند آزمایش مقدار نیکوتین در بزاق یا ادرار، اما باید متذکر شد که این آزمایشات تنها موارد اخیر و تازه استعمال سیگار را نشان می دهند.

دکتر وائل الدلایمی محقق ارشد این مطالعات از دانشگاه کالیفرنیا در ساندی گو در رابطه با نتایج بدست آمده از پژوهش اخیر اظهار داشت: از آنجا که ناخن های پا بسیار به آرامی رشد می کنند، به طوری که سرعت رشد آنها حدود یک سانتی متر در سال است، بنابراین می تواند یک فاکتور محاسبه طولانی مدت مناسب برای بررسی میزان تماس کلی فرد با دود سیگار و دخانیات باشد چه فرد مستقیما سیگاری باشد و یا در معرض دود سیگار قرار بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بررسی نیکوتین موجود در ناخن پا روشی جدید و بهتر برای اندازه گیری میزان تماس با دود سیگار است و می تواند آزمایشی مفید برای تشخیص خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی در آینده و در تک تک افراد باشد.

در طول این پژوهش 900 تن از زنان تحت مطالعه به بیماری قلبی مبتلا شدند و بیماری آنها تشخیص داده شد.

بررسی ها نشان داد: زنانی که محتوی نیکوتین در ناخن پای آنها بیشتر است لاغرتر هستند، فعالیت کمتری دارند، به شدت به الکل روی می آورند و بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و دیابت هستند. به علاوه این گروه در مقایسه با زنانی که نیکوتین موجود در ناخن پای آنها کمتر بود، سابقه خانوادگی بروز حملات قلبی را نیز داشتند.

الن ماسون یک پرستار قلب در موسسه قلب انگلیس در این باره گفت: این پژوهش تاکید می کند که سیگاری ها مشکلات و خطرات سلامتی را که در آینده بروز خواهند کرد در واقع در بدن خود ذخیره می کنند.

وی افزود: مردان و زنانی که سیگار می کشند دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض حملات قلبی هستند و ترک سیگار یکی از مهمترین و موثرترین روشها برای کاهش این خطر است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha