نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است: زنانی که در سنین نوجوانی و پایین، مصرف الکل را آغاز می کنند، در معرض خطر وابستگی شدید به این ماده قرار می گیرند.

در طول این مطالعات پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دریافته اند که زنان متولد شده قبل از سال 1944 در آمریکا از سن 20 سالگی مصرف الکل را آغاز کردند.

از سوی دیگر، زنانی که بعد از این سال متولد شدند مصرف الکل را از سن 17 سالگی آغاز کردند و این گروه 50 تا 80 درصد بیشتر در معرض خطر وابستگی به الکل قرار داشتند.

دکتر ریچارد آ. گروکزا استادیار روانشناسی و محقق اول این پژوهش گفت: در ابتدا خاطرنشان کرده بودیم که زنان آمریکایی در زمینه میزان روی آوردن به الکل و وابستگی به آن از مردان پیشی گرفته اند و هم اکنون دریافتیم که آغاز مصرف الکل در سنین پایین می تواند علت این روند رو به افزایش را در زنان توجیه کند.

وی افزود: زمان شروع مصرف الکل یک عامل قوی پیش بینی کننده در وابستگی به الکل است. بر اساس نتایج تحقیقات ما در بین افرادی که مصرف الکل را از سن 17 سالگی یا کمتر آغاز می کنند از هر سه نوجوان یک نفر در سنین بالاتر به این ماده وابسته می شود. در حالی که این آمار در بین افرادی که پس از 21 سالگی به الکل روی می آورند به یک نفر از هر 10 نفر می رسد.

این پژوهشگران روند رو به رشد جدی در مصرف الکل و وابستگی به آن را در بین زنانی که بین سالهای 1944 تا 1983 متولد شده بودند، در مقایسه با زنان متولد شده بین سالهای 1934 تا 1944 مشاهده کردند.

برای انجام این مطالعات جدید، پژوهشگران اطلاعات بدست آمده از دو تحقیق روی مصرف الکل را با یکدیگر مقایسه کردند.

این دو تحقیق شامل تحقیق ملی اپیدمیولوژیک الکل بین سالهای 1991 و 1992 و نیز تحقیق ملی اپیدمیولوژیک بر روی مصرف الکل و مشکلات مربوطه طی 10 سال بعد از تحقیق اول، بودند.

برخی از مطالعات قبلی نشان داده بود که وابستگی به الکل می تواند یک پیش زمینه ژنتیکی داشته باشد در حالی که در مطالعه اخیر مشخص شد که تغییرات ژنتیکی به تنهایی نمی تواند علت افزایش وابستگی به الکل را در زنان توجیه کند.

دکتر گروکنرا در این باره تاکید کرد: از آنجا که ژنها در طول یک دوره کوتاه زمانی نمی توانند تغییر کنند، لذا ژنتیک نمی تواند علت این وابستگی باشد.

نتایج این تحقیق جدید در نشریه الکلسیم تحقیقات بالینی و تجربی منتشر خواهد شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha