دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی با بیان این مطلب که "سندروم وقفه تنفسی انسدادی حین خواب" یک تهدید کننده جدی برای زندگی فرد محسوب می‌شود، گفت: این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند باعث کاهش قدرت حافظه و توانایی یادگیری به ویژه کیفیت آموزشی دانش آموزان و دانشجویان تاثیر منفی داشته باشد.

آپنه خواب، حافظه را تهدید می کند

سلامت نیوز: رییس مرکز اختلالات خواب شغلی با بیان این مطلب که "سندروم وقفه تنفسی انسدادی حین خواب" یک تهدید کننده جدی برای زندگی فرد محسوب می‌شود، گفت: این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند باعث کاهش قدرت حافظه و توانایی یادگیری به ویژه کیفیت آموزشی دانش آموزان و دانشجویان تاثیر منفی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر خسرو صادق نیت با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت "سندروم وقفه تنفسی انسدادی حین خواب" انسداد راه‌های هوایی در هنگام خواب است، گفت: باریک شدن راه‌های هوایی فوقانی می تواند نتیجه چندین عامل از جمله ناهنجاری‌های آناتومیکی مادرزادی، افزایش وزن، مصرف الکل قبل از خواب باشد.

آپنه خواب، تهدیدی جدی برای سلامتی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خرخر کردن با صدای بلند در هنگام خواب را مهمترین علائم آپنه خواب دانست و گفت: در این حالت فرد از خواب خود راضی نبوده و احساس سرحالی و شادابی پس از خواب ندارد و صبح ها با سردرد از خواب بیدار می شود.

وی ادامه داد: فرد با تعریق شدید در شب به ویژه در قسمت‌های فوقانی سینه، گردن، سر و صورت و صبح‌ها با احساس خشکی در دهان از خواب بیدار می شود که از دیگر علائم این عارضه است.

این فلوشیپ خواب با بیان این مطلب که آپنه خواب، بالقوه یک تهدید کننده جدی برای زندگی فرد محسوب می‌شود، اظهار کرد: این اختلال می تواند در درازمدت عامل ایجاد کننده یک سری از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، آریتمی‌های قلبی، نارسایی‌های احتقانی قلب، بیماری عروق کرونر، فشارخون ریوی، مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت، سکته مغزی، کاهش عملکرد شناختی، عدم تمرکز، نقص عملکرد سایکوموتور (دستگاه عصبی)، افزایش وزن، افسردگی، کاهش توانایی جنسی و سوزش سردل شود.

صادق نیت با اشاره به اینکه این سندرم در ایجاد خواب آلودگی افراطی در طی روز و عدم تمرکز فرد نقش مهمی دارد، افزود: این افراد بیشتر دچار تصادفات رانندگی و سوانح شغلی می شوند و یکی دیگر از عوارض این اختلال کاهش قدرت حافظه و توانایی یادگیری است که می تواند در کیفیت آموزشی دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بسزایی داشته باشد.

رییس مرکز اختلالات خواب شغلی با بیان اینکه با برخی روش‌های ساده و موثر به ویژه در موارد خفیف این اختلال قابل درمان است، اظهار کرد: فردی که دچار اضافه وزن است می تواند با کاهش وزن، شدت خرخر کردن و آپنه را کاهش دهد چرا که اضافه وزن باعث رسوب چربی در اطراف کام نرم، زبان و ساختارهای گردن شده و راه های هوایی را باریک می‌کند.

مقدار و نظم خواب را افزایش دهید

وی با اشاره به اینکه افراد باید ساعات خواب منظمی داشته باشند، توصیه کرد: افراد باید هر روز 7.5 تا 8 ساعت خواب کافی داشته باشند چرا که محرومیت از خواب باعث تشدید شدن خرخر می شود.

صادق نیت با تاکید بر اینکه باید از مصرف داروها و موادی که باعث باریک تر شدن راه های هوایی می‌شوند پرهیز کرد، افزود: الکل و بسیاری از قرص‌های خواب آور باعث استراحت ماهیچه‌های حلق شده و شدت خرخر کردن و آپنه را افزایش می دهد.

مصرف دخانیات باعث تشدید خرخر و آپنه می‌شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سیگار کشیدن نیز می تواند باعث تورم بافت‌های بینی شده و باعث بدتر شدن خرخر و آپنه می شود.

صادق نیت در پایان خاطرنشان کرد: درمان "سندروم وقفه تنفسی انسدادی حین خواب" نیازمند مشخص کردن شدت این بیماری است که به وسیله تست پلی سومنوگرافی (PSG) انجام می شود و همچنین اقدامات جراحی در افرادی که ناهنجاری‌های آناتومیکی عامل اصلی ایجاد این بیماری به حساب می آیند یکی از راهکارهای موثر درمانی به ویژه در موارد ابتلا به نوع خفیف و متوسط محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha