دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت گفت: پشه عامل انتقال تب دانگی در کشور دیده شده است.

مشاهده پشه ناقل تب دانگی در کشور

سلامت نیوز: رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت گفت: پشه عامل انتقال تب دانگی در کشور دیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین معصومی امروز درباره شیوع تب دانگی در کشور گفت: شیوع تب دانگی از طریق ناقلین اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: عامل این بیماری ویروسی است که به وسیله پشه به انسان منتقل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این پشه ناقل بیماری در کشورهای مجاور ما وجود دارد و در کشورهای پاکستان و افغانستان مواردی از ابتلا به تب دانگی مشاهده شده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر بیماری تب دانگی در کشور شناسایی نشده است اما پشه‌ای که عامل انتقال این بیماری بوده در کشور دیده شده است.

وی ادامه داد: در استان‌های هم‌مرز با پاکستان و افغانستان این پشه دیده شده است.

معصومی درباره وضعیت آب شرب مناطق شهری کشور تصریح کرد: در دسترسی مردم به آب شرب سالم در مناطق شهری مشکلی وجود ندارد و صددرصد مناطق شهری ما به آب سالم دسترسی دارند؛ ولی در مناطق روستایی هنوز مردم در دسترسی به آب سالم مشکل دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در همه استان‌ها مواردی را داریم که مردم روستایی به آب شرب سالم دسترسی ندارند.

وی اضافه کرد: دسترسی به آب سالم باعث کاهش بیماری‌های منتقله از آب در کشور شده و وضعیت ما در منطقه نسبت به سایر کشورها بهتر است.

این مسئول درباره تعداد بیماری‌های منتقله از آب و غذا خاطرنشان کرد: تعداد این بیماری‌ها زیاد است ولی مهم‌ترین آنها بیماری اسهالی و گوارشی است که بیماری اسهالی منجر به بروز بیماری وبا می‌شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت ادامه داد: در کشور موارد ابتلا به بیماری وبا را داریم، ولی تعداد موارد ابتلا بسیار کم است.

حسینی درباره شیوع بیماری وبا گفت: در بررسی سال گذشته، 82 درصد ناقلان این بیماری از خارج از کشور به مراکز درمانی مراجعه کردند که بیشتر آنها افغانی بودند و به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند.

وی ادامه داد: بقیه نیز از اتباع داخل کشور بودند که به صورت پراکنده در سایر نقاط کشور پراکنده هستند.

این مسئول، پیک بیماری وبا در کشور را در فصل گرم سال عنوان کرد و افزود: بین مردادماه تا مهرماه در کشور درگیر این بیماری هستیم.

معصومی بیشترین درگیری بیماری وبا در کشور را مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان عنوان کرد و ادامه داد: این استان‌ها به دلیل ورود افغانی‌ها درگیر این بیماری می‌شوند.

وی اضافه کرد: این بیماری در استان گلستان سه تا چهار مورد و در تهران 12 مورد بوده است.

این مسئول درباره فوتی‌ها ناشی از ابتلا به بیماری وبا اظهار کرد: فوتی‌های ناشی از بیماری وبا بیشتر اتباع افغانی بودند که در لحظات آخر به بیمارستان مراجعه کردند و برخی‌ها را نیز به صورت جسد در کنار بیمارستان‌ها رها کرده بودند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از غذا و آب وزارت بهداشت ادامه داد: 90 درصد مواردی که کشف می‌شود منجر به درمان خواهد شد به این دلیل که درمان بیماری وبا بسیار ساده است.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت آب آشامیدنی استان‌های درگیر بیماری وبا بررسی می‌شود، تصریح کرد: بررسی آب شرب این استان‌ها به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: 82 درصدی که اعلام کردیم به این بیماری مبتلا می‌شوند از خارج از کشور وارد خاک ما شده‌اند و بیشتر هم با حالت مریض وارد کشور می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha