دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 109312

عضو هیأت‌ مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی در برخی درصدها موجب ایجاد لکه سفید بر روی دندان می‌شود و درصدهای بالاتر فلوراید موجب ایجاد لکه قهوه‌ای بر روی دندان می‌شود.

بالابودن این ماده در آب رنگ دندان را عوض می‌کند

سلامت نیوز: عضو هیأت‌ مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی در برخی درصدها موجب ایجاد لکه سفید بر روی دندان می‌شود و درصدهای بالاتر فلوراید موجب ایجاد لکه قهوه‌ای بر روی دندان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مصطفی فاطمی  در مورد علل و چگونگی تغییر رنگ دندان‌ها اظهار داشت: رنگ طبیعی دندان‌ها در محدوده ته رنگ زرد همراه با رنگ‌هایی مانند خاکستری، قهوه‌ای و مانند اینهاست که می‌تواند به دلایل متعددی تغییر رنگ پیدا کند.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن دندانپزشکی ایران، اصلی‌ترین دلیل تغییر رنگ را گذر زمان و افزایش سن و ضخیم شدن ناحیه عاج زیر مینا دانست و گفت:‌ در کودکان دندان‌ها شفاف و دارای ته رنگ آبی -خاکستری اند اما در افراد مسن رنگ دندان می‌تواند به سمت زرد مایل به قهوه‌ای تغییر پیدا کند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد:‌ تغییر رنگ به واسطه منشأ فیزیولوژیک آن طبیعی تلقی می‌شود و کمتر نیاز به مداخله درمانی دارد.

وی دلایل متعددی را در تغییر رنگ دندان‌ها مؤثر دانست و افزود: پوسیدگی از مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان است که با رعایت بهداشت مناسب می‌توان از آن پیشگیری کرد.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد:‌ پرکردگی دندان‌ها نیز در بهترین حالت طی زمان دچار تغییر رنگ می‌شود که در بعضی موارد نیاز به تعویض پرکردگی وجود دارد.

وی برخی از آسیب‌ها و ضربات به دندان‌ها را نیز موجب حرکت بافت زنده داخل دندان عنوان کرد و گفت:‌ این موارد نیز می‌تواند منشأ تغییر رنگ دندان باشد.

این دندانپزشک تصریح کرد: دندان‌هایی که در معرض درمان ریشه عصب قرار می‌گیرند در برخی موارد که مواد پرکننده داخل ریشه در داخل تاج دندان باقیمانده باشند، می‌توانند موجب تغییر رنگ دندان شوند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: به جز منشأ‌ داخلی، حضور مواد رنگ‌زا مانند لکه‌های ناشی از مصرف سیگار، قلیان، چای، قهوه و امثالهم باعث تغییر رنگ خارجی دندان می‌شود.

وی افزود: حضور جرم و پلاک دندانی نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار است و حذف آنها برای رسیدن دندان به رنگ طبیعی خود کمک‌کننده است.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن دندانپزشکی ایران تصریح کرد: در موارد نادر، بیماری‌هایی چون نواقص مینایی و عاجی می‌تواند موجب تغییر رنگ شدید دندان‌ها شود که درمان‌های خاص خود را نیازمند است.

این دندانپزشک ادامه داد: بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی در برخی درصدها موجب ایجاد لکه سفید بر روی دندان می‌شود؛ وجود فلوراید در آب‌ آشامیدنی در درصدهای بالاتر موجب ایجاد لکه قهوه‌ای رنگ بر روی دندان می‌شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: باید هر یک از این تغییر رنگ‌ها را با شناخت منشأ آن مورد بررسی و درمان لازم قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha