سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت تاثیر خودمراقبتی در کاهش مرگ ومیر ناشی از مصرف دخانیات را تشریح کرد.

مرگ سالانه 11 هزار نفر بر اثر استعمال سیگار/تاثیر خودمراقبتی در کاهش مرگ و میر ناشی از سیگار

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت تاثیر خودمراقبتی در کاهش مرگ ومیر ناشی از مصرف دخانیات را تشریح کرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر شهرام رفیعی‌فر گفت: 10 درصد افراد کشورمان روزانه متوسط 10 نخ به مدت 14 سال سیگار می‌کشند و سیگار موجب 11000مرگ در سال است.

وی افزود: کسب مهارت‌های زندگی، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و انجام فعالیت‌های جایگزین مانند ورزش مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از استعمال دخانیات در نوجوانان و جوانان است. خودمراقبتی به معنای مراقبت از خود، خانواده و اطرافیان است و والدین نقش مهمی در تربیت نسلی عاری از دخانیات دارند.

توصیه‌های پیشگیری از سیگار برای والدین

رفیعی‌فر در ادامه خطاب به والدین توصیه کرد که الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و هرگز برخلاف گفته خود عمل نکنند. همچنین فضایی ایجاد کنید که فرزندان‌شان در آن احساس آرامش کنند. به صحبت‌های فرزندان‌شان خوب گوش کنند. از فرزندان‌شان انتظار نداشته باشند آرزوهای برآورده نشده‌شان را محقق کنند و از قبل خود را برای پاسخگویی به سوالات کنجکاوانه فرزندان‌شان آماده کنند.

وی خطاب به والدین ادامه داد: ممکن است فرزندتان روزی از شما بپرسد که آیا تاکنون سیگار کشیده‌اید؟ این فرصت خوبی است که علت سیگار نکشیدن خود را به زبان فرزندتان به آنها منتقل کنید یا اگر احیاناً قبلاً مصرف کرده‌اید علت گرایش خود را به سیگار و سپس کنار گذاشتن آن را به آنها بگویید. به آنها بگویید اکنون چرا می‌خواهید آنها اشتباه شما را تکرار نکنند.

به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، تقویت اعتماد به نفس، خودکارآمدی مهارت تصمیم‌گیری و از بین بردن افسردگی و کم‌رویی فرزندان، صرف وقت بیشتر با آنها، آموزش قدرت نه گفتن به سیگار و موارد منفی تاثیرگذار دیگر در سلامتی آنها، سخن گفتن با آهنگ صدای دوستانه و ملایم با بچه‌ها، اعلام نظر و موضع‌گیری صریح درباره مصرف مواد دخانی به فرزندان، دور هم جمع شدن هنگام صرف وعده‌های غذایی، نترساندن بیش از اندازه بچه‌ها و آموزش نحوه صحیح پول خرج کردن، موارد دیگری هستند که فرزندان را در برابر شرایط آسیب‌زا مقاوم می‌سازد.

وی در پایان از والدین خواست با مهربانی از خود و فرزندان‌شان مراقبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha