بنیانگذار پیوند قرنیه در ایران، از راه اندازی دومین بانک چشم ایران در آذربایجان غربی خبر داد.

پروفسور علی اصغر خدادوست در گفتگو با مهر در ارومیه افزود: مهمترین وظیفه بانک اطلاعات چشم، درمان بیماری های قرنیه و پیوند قرنیه است.

وی ادامه داد: انجام تحقیقات و آموزشهای لازم جهت گسترش پیوند قرنیه و صلبیه و تهیه و نگهداری آن، تهیه و نگهداری چشم از جسد انسان به منظور تامین قرنیه و صلبیه مورد نیاز بیماران محتاج به پیوند قرنیه یا صلبیه در سطح منطقه و حتی ارسال آن به سایر کشورها از اهداف راه اندازی بانک چشم است.

پروفسور خدادوست آگاه نمودن مردم نسبت به ارزش والای انسانی و درمانی چشم و تشویق به اهدای چشم خود پس از فوت را از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز اعلام کرد و گفت: رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در مورد گسترش فرهنگ اهدا اعضا، نقش مهمی را بر عهده دارند.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن اکثر عملهای جراحی قرنیه چشم خاطر نشان کرد: به دلیل نبودن رگ خونی در قرنیه، واکنشهای ایمنی کمتری در عمل پیوند اتفاق می افتد و موفقیت عمل پیوند بنا به شرایط بیمار به بالای 95 درصد می رسد.

بنیانگذار پیوند قرنیه در ایران در ادامه از راه اندازی مرکز تحقیقاتی کشت سلولهای بنیادین چشم سال جاری در شیراز خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از قسمتهای مهم قرنیه پوسته آن است که آن را در برابر عوامل خارجی مواظبت می کند که قصد داریم در این مرکز در مورد کشت پوسته قرنیه به تحقیقات بپردازیم.

وی عنوان کرد: در موارد بسیاری نظیر سوختگیهای شیمیایی، امکان از بین رفتن پوسته قرنیه وجود دارد که می توان با کشت سلولی، آن را ترمیم کرد.

خدادوست همچنین بر ایجاد یک مرکز چشم پزشکی با محوریت بانک چشم در آذربایجان غربی تاکید کرد و یادآورشد: باید سعی کنید علاوه بر خریداری تجهیزات مدرن روز در زمینه چشم پزشکی نسبت به جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص و تربیت نیروهای جوان در این زمینه اقدام کنید.

استاد دانشگاههای هاپکینز و یل آمریکا به دعوت امام جمعه ارومیه و به منظور بازدید از مراکز و تجهیزات چشم پزشکی به آذربایجان غربی سفر کرده بود.

پروفسور خدادوست در حال حاضر ساکن کشور آمریکاست که هر سال دو بار برای درمان و ویزیت بیماران و انتقال آخرین یافته های پزشکی در زمینه چشم پزشکی به متخصصان ایرانی به کشورمان سفر می کند.

دیدار با امام جمعه ارومیه و استاندارآذربایجان غربی، بازدید از امکانات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از برنامه سفر وی به استان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha