در حال حاضر نبود دهنده کافی عضو معضل حیاتی است که تنها راه حل برای تأمین اعضا بالا بردن فرهنگ اهدا در کشور است.

سلامت نیوز: در حال حاضر نبود دهنده کافی عضو معضل حیاتی است که تنها راه حل برای تأمین اعضا بالا بردن فرهنگ اهدا در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر کتایون نجفی‌زاده رئیس اداره پیوند اعضا و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: برای اینکه دهنده کافی برای کلیه داشته باشیم دو راه برای تأمین عضو یکی گرفتن از فرد زنده و دیگری گرفتن از مرگ مغزی داریم. 

 

وی با بیان اینکه گرفتن از فرد زنده دو حالت دارد، افزود: اولین حالت گرفتن کلیه از افراد خویشاوند و درجه اول است که این حالت بهتر است چرا که از نظر ژنتیکی به هم نزدیک‌تر هستند و احتمال رد پیوند کمتر است. حالت دوم گرفتن کلیه از فرد غیر خویشاوند است که به هر دلیلی کلیه خود را اهدا می‌کنند که چند سال پیش دولت به منظور اینکه دستگاه‌های دیالیز جوابگو بیماران کلیوی نبود برای تشویق مردم مبلغی را به عنوان ایثار تعیین کرد که تحت نظارت دولت به فرد دهنده داده شود که متأسفانه با ورود دلالان و خارج شدن اهدای کلیه این روند به فروش کلیه توسط افراد مختلف رسید. 
نجفی‌زاده ادامه داد: باید توجه داشت که نبود دهنده کافی معضل جهانی است به همین خاطر کشور ما برای اهدای اعضا در افراد مرگ مغزی به فرهنگ‌سازی رو آوردند و این امر باعث شد که برخی از کشور‌ها مثل اسپانیا آمار بالایی از اهدا عضو از مرگ مغزی داشته باشند. 
وی خاطر نشان کرد: افرادی که دچار نارسایی کلیه شده‌اند و نیاز به پیوند کلیه دارند برای پیدا کردن کلیه در مرحله اول به انجمن حمایت از بیماران کلیوی مراجعه کنند و در لیست پیوند این انجمن قرار گیرند و در مرحله بعدی برای اینکه هرچه زود‌تر به پیوند برسند در لیست مرگ مغزی ما ثبت نام کنند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha