بالاخره و پس از چند ماه طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در صحن علنی مجلس مطرح شد و فوریت آن به تصویب رسید.

سقط جنین، وازکتومی و تبلیغ برای فرزند کمتر مجازات دارد/ نظر موافقان و مخالفان

سلامت نیوز: بالاخره و پس از چند ماه طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در صحن علنی مجلس مطرح شد و فوریت آن به تصویب رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ 204 نماینده حاضر در جلسه امروز 131 نماینده به یک فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت رای موافق، 43 نفر رای مخالف و یک نفر نیز رای ممتنع داده‌اند. البته دوفوریت این طرح با 124 رأی موافق، 58 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تصویب نرسید.

این طرح که به امضای 82 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است در راستای بیانات مقام معظم رهبری در بازنگری سیاست‌های جمعیتی و اتخاذ مسیر هوشمندانه برای افزایش جمعیت تهیه شده است.

اما در صورت تصویب این طرح تمامی اقدامات درباره سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع و مرتکبان به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

در زیر اظهارت موافقان و مخالفان طرح را می بینید؛

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس/موافق-پیشنهاد دهنده طرح

یکی از شاخص‌های اقتدار کشورها جمعیت آنها است، براساس مطالعات انجام شده و سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390 میزان باروری در کشور به کمتر از 2 فرزند کاهش یافته است. طرح افزایش نرخ باروری به امضای 82 نفر از نمایندگان صحن مجلس رسیده است، افزود: بیش از 20 درصد جمعیت خانواده‌های کشورمان تک‌فرزند هستند، ضمن اینکه با ادامه این روند در دهه‌های آتی فرزندان ما از داشتن عمو، خاله، عمه و دایی محروم خواهند شد.
رشد جمعیت در سال‌های 1415 تا 1420 به صفر خواهد رسید و پس از آن منفی می‌شود، در جوامع غربی و ژاپن نیز نگرانی از سالمند شدن جامعه وجود دارد و به همین دلیل به مهاجرپذیری روی آورده‌اند. پنجره جمعیتی کشور از سال 1385 باز است و در سال 1425 بسته می شود باید از این فرصت طلایی استفاده کرد. امکانات کشور گنجایش پذیرایی 300 میلیون نفر جمعیت را دارد، مشکلات فعلی به دلیل سوءمدیریت است که نمی‌توانیم از امکانات به درستی استفاده و مشکلات جوانان را حل کنیم.
سن ازدواج به بالای 25 سال رسیده است، آنچه مدنظر رهبر معظم انقلاب از افزایش جمعیت است، جمعیت سالم و پویا است تا بتواند به اهداف اسلام و انقلاب دست یابد.


یونس اسدی، نماینده مشکین‌شهر/مخالف

اصل طرح خوب است، اما در این‌خصوص باید چند واقعیت را در نظر گرفت. نخست اینکه طراحان طرح دوفوریتی افزایش جمعیت صرفاً به بُعد پزشکی موضوع توجه کرده و سایر مسائل را نادیده گرفته‌اند. من مخالف افزایش جمعیت نیستم، چرا طرحی با این عظمت با قید دوفوریتی به مجلس آمده است؟ و در آن مسائلی که ممکن است جان مردم را به خطر بیندازد، دیده نشده است. دولت قرار است به زودی لایحه افزایش جمعیت را به مجلس بدهد، در طرح مذکور بحث مسکن و اشتغال جوانان و معیشت مردم دیده نشده، ضمن اینکه افزایش نرخ طلاق نیز به فراموشی سپرده شده است.

احمد سالک کاشانی، نماینده اصفهان/ موافق

طرح کاهش جمعیت 25 سال در دستور کار دولت بوده اما با اشکالات مختلفی مواجه است.اقدامات پیشگیرانه برای افزایش موالید از جمله بستن لوله‌ها، در کشور هم اکنون در کشور در حال اجرا بوده و به یک فرهنگ تبدیل شده است.

رهبری از کاهش موالید نگران بوده و دغدغه نمایندگان در مورد مسکن، اشتغال و معیشت مردم نیز وجود دارد. در طرح تعالی جمعیت و خانواده مسکن ، اشتغال و معیشت مردم دیده شده و طرح مورد بررسی در حال حاضر مقدمه‌ای برای ورود به طرح تعالی جمعیت خانواده است. باید از پنجره طلایی چهار دهه پیش رو استفاده کنیم و بدانیم که سقط جنین براساس فقه اسلام حرام است.
در برخی از بیمارستانها مردم را مجبور به سقط جنین می‌کنند. باید با تمامی دستگاهها و سازمانهایی که در جهت کاهش موالید حرکت می‌کنند برخورد شود. باید اقدامات عملی در جهت افزایش موالید در اسرع وقت صورت گیرد.


 مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود/مخالف
مردم اگر چنین مشکلات اقتصادی نداشتند، خود تعداد فرزندانشان را افزایش می‌دادند.
هم‌اکنون جوانان برای دریافت شش میلیون وام ازدواج مدت‌ها در انتظار هستند طراحان عزیز امیدوارم که به بحث‌های اقتصادی و اجتماعی نیز توجه کنند چراکه نمی‌توان با این میزان از مشکلات اقتصادی توقع رشد جمعیت را داشت.
ما هم موافق حل نگرانی‌های جامعه درخصوص کاهش جمعیت جوان کشور و نیز دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در این‌خصوص هستیم، اما فراموش نکنیم که بحث مسکن و اشتغال نیز باید حل شده تا مردم خودبه‌خود به افزایش موالید روی بیاورند.

بیژن نوباوه وطن، نماینده تهران/ موافق
علت دو فوریت این طرح این است که اهمیت افزایش جمعیت در کشور بیش از پیش است. باید جلوی هر اقدام سلبی را در جهت کاهش موالید در کشور گرفت. تا زمانیکه اقداماتی سلبی برای جلوگیری از کاهش موالید صورت نگیرد، اقدامات ایجابی برای افزایش جمعیت بی فایده است. دولت باید با حمایت های صحیح و به موقع خود از خانواده ها از جمله افزایش مرخصی زایمان، کمک به تامین معیشت و سایر بسته های حمایتی به افزایش جمعیت کشور کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha