رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور گفت: ۲۱۰ آزمایشگاه در سطح استان تهران و البرز به صورت پایلوت از سوی ۳ انجمن آزمایشگاهی از اواخر اردیبهشت مورد اعتبار‌بخشی قرار می‌گیرند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور گفت: ۲۱۰ آزمایشگاه در سطح استان تهران و البرز به صورت پایلوت از سوی ۳ انجمن آزمایشگاهی از اواخر اردیبهشت مورد اعتبار‌بخشی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بهزاد پوپک در نشست خبری به مناسبت برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: هدف از برگزاری این کنگره ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی در کشور است به طوری که پاسخگوی نیاز آزمایشگاهی باشد. مباحثی در این کنگره‌ها مطرح شده مانند اعتبار‌بخشی آزمایشگاهی که در کشور ملی شده است.

وی ادامه داد: بنابراین مباحث جدیدی در دوازدهمین کنگره مطرح خواهد شد که مشکلات روز را بررسی کرده و در قالب محورهای علمی ارائه می‌شود.

پوپک با اشاره به بحث اعتبار‌بخشی آزمایشگاهی و وضعیت فعلی آن گفت: این موضوع سالهاست مطرح شده و فرآیندی است که به ارتقاء کیفیت منجر می‌شود. این اعتبار‌بخشی بعد از استاندارد‌سازی مورد بررسی قرار گرفت و از 2.5 سال پیش موضوع ممیزی در تمام آزمایشگاه‌های کشور آغاز شد.

وی ادامه داد: تمدید پروانه آزمایشگاهی منوط به کسب امتیاز لازم شد و روند آن به این شکل تعریف شد که تیم‌های ممیزی 2 تا 5 نفری با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت اعتبار‌بخشی طراحی شد.

پوپک گفت: به این ترتیب 3 انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی کشور، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و انجمن آسیب‌شناسی از سال گذشته مجوز شرکت در اعتبار‌بخشی را کسب کردند تا پس از تنظیم نظام‌نامه روند اجرای ممیزی و اعتبار‌بخشی آزمایشگاه‌های تهران و البرز را آغاز کنند.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور افزود: به این ترتیب به صورت پایلوت هر انجمن 70 آزمایشگاه را در سطح تهران و البرز مورد ارزیابی قرار داده و این آزمایشگاه‌ها گزارشهای خود را ارسال کرده و با نظارت آزمایشگاه مرجع سلامت نمونه‌های مجهول بیو‌شیمیایی، خون‌شناسی، تست‌های اختصاصی و غیره ارسال و ثبت‌نام می‌شوند.

پوپک افزود: پس از بررسی این نمونه‌های ارسال شده ثبت‌نام در سایت انجام می‌شود تا وضعیت آزمایشگاه‌ها مشخص شود و اگر نیاز به اصلاح ساختاری باشد یا از کیت‌های نامعتبر استفاده شده یا باید تغییری در وضعیت دستگاه‌های موجود یا نیروی انسانی ایجاد شود اعلام می‌شود.

وی گفت: وضعیت ممیزی نشان می‌دهد که اوضاع بهتر از گذشته است به طوری که در گذشته نمونه‌ها را آزمایشگاه‌ها از خارج می‌گرفتند یا به صورت محدود بررسی می‌شد اما اکنون در یک آزمون تعداد قابل توجهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پوپک گفت: حدود 5 هزار آزمایشگاه در کشور وجود دارد و 210 آزمایشگاه در سطح استان تهران و البرز مورد بررسی قرار می‌گیرند. این طرح اعتبار‌بخشی از اواخر اردیبهشت امسال به مدت چند ماه به صورت پایلوت انجام شده و در طول سال‌های آینده کشوری می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی کشور گفت: علاوه بر اینکه مسائل مالی را همواره به عنوان مسئله اول آزمایشگاه‌های کشور مطرح می‌کنند اما نبود نیروی انسانی کارآمد نیز از مشکلات پیش روست.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی دانشکده‌های پیراپزشکی و پزشکی به تربیت کارشناسان علوم آزمایشگاهی و رشته‌های مرتبط می‌پردازند اما ساز و کاری برای آماده به کار شدن آنها مانند برخی کشورهای پیشرفته تدارک دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha