افراد سایکوپات، افرادی هستند كه سیستم روانی شان به طور ساختاری آسیب دیده و قادر به درك احساسات دیگران نیستند و با اقداماتی كه انجام می دهند خود و دیگران را به مخاطره می اندازند.

بررسی چرایی قتل دوقلوها از سوی پدر/ریشه این جنایت را در«كودكی» بیابید

سلامت نیوز: افراد سایکوپات، افرادی هستند كه سیستم روانی شان به طور ساختاری آسیب دیده و قادر به درك احساسات دیگران نیستند و با اقداماتی كه انجام می دهند خود و دیگران را به مخاطره می اندازند.

مردی پس از زنده به گور كردن دو نوزاد دوقلویش در حالی كه قصد داشت همسرش را نیز به قتل برساند در شادگان خوزستان دستگیر شد.

دكتر مصطفی تبریزی، روانشناس و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در تحلیل ریشه های روانشناسی وقوع این جنایت معتقد است كه چنین افرادی دارای شخصیت سایكوپات هستند و برای جلوگیری از وقوع آن باید آموزش هایی را از دوران بارداری آغاز كرد و به ترتیب آن را كامل كرد.
   
    روز شنبه، مردی در شادگان استان خوزستان دو پسر دوقلوی خود را كه یك سال بیشتر نداشتند، زنده به گور كرد و قصد داشت تا همسرش را هم به قتل برساند كه موفق به انجام این كار نشد: چه عامل یا عواملی سبب می شود تا یك شهروند به چنین جنایتی دست بزند؟
    به طور كلی تمامی افرادی كه دست به چنین اقداماتی می زنند، سایكوپات نامیده می شوند و در رده افراد سایكوزیك قرار می گیرند، یعنی افرادی كه سیستم روانی شان به طور ساختاری آسیب دیده و قادر به درك احساسات دیگران نیستند و با اقداماتی كه انجام می دهند خود و دیگران را به مخاطره می اندازند. ریشه اقدامات این افراد در دوران كودكی آنان است كه از دوران بارداری شروع شده و در روند فرزند پروری و شكل گیری شخصیت كودكان كامل می شود. بنابراین یكسری از افراد كه مستعد انجام چنین اقداماتی هستند در جامعه حضور دارند اما یكسری اقدامات ثانویه نظیر مشكلات خانوادگی، ازدواج نامناسب، تعارضات زناشویی، مسائل اقتصادی و اجتماعی و... این حالت آنان را تشدید می كند.
   
    پس به نوعی باید این افراد به لحاظ روانی تحریك شوند تا دست به چنین جنایاتی بزنند؟
    معمولااین گونه است و وقتی عوامل ثانویه در چنین افرادی تشدید می شود، حسی شبیه نفرت یا انتقام در آنان به وجود می آید كه گاه منجر به اقداماتی اینچنینی شده و گاهی نیز منجر به این می شود كه فردی اقدام به آتش زدن خانه دیگری كرده یا خودرویش را تخریب كند.
   
    اما در این مورد دو مقتول از فرزندان قاتل بودند، چه دلیلی داشت كه وی فرزندانش را به قتل برساند؟
    معمولادر این شرایط فرد با خود گمان می كند كه فرزندانش به لحاظ عاطفی وابستگی بیشتری به مادرشان دارند و حرف شنوی آنها از وی بیشتر است و به همین دلیل سعی می كند به نوعی به تمام آنچه با همسرش تعلق دارد ضرر برساند، بنابراین با توجه به اینكه در این ماجرا این مرد قصد كشتن همسرش را نیز داشته به نظر می رسد احتمال وجود چنین حسی در وی بالاباشد كه البته پس از روانكاوی متهم می توان در این خصوص اظهارنظر قطعی كرد. همان طور كه در برخی موارد دیگر فرد با علم به اینكه فرزندانش مطیع وی هستند از آنها به عنوان همدستانش استفاده كرده است.
   
    با این افراد چه باید كرد؟
    اینكه با این افراد چه باید كرد، باید در دو گروه قبل و بعد از حادثه بررسی شود. پس از وقوع حادثه كه به نوعی علاج واقعه پس از وقوع محسوب می شود كاری كه باید با این فرد انجام شود شناسایی بسترهای انجام این جنایت در وی است و روان درمانی و اقدامات نظایر آن نیز تاثیری در جلوگیری از وقوع قتل ندارد چراكه عملااین قتل رخ داده است، اما قبل از وقوع حادثه باید اقداماتی در سطح كلان ایجاد شود و در مدارس كشور مشاورانی حضور داشته باشند كه اقدام تشكیل پرونده سلامت روانی و روانشناختی در تك تك دانش آموزان كنند و این پرونده تا پایان دوره تحصیلات در سوابق تحصیلی آنان وجود داشته باشد. این اقدام بسیاری از هزینه های پلیس و دستگاه قضایی را نیز كاهش خواهد داد.
   
    اما چنین اقدامی چندان مرسوم نیست، به ویژه اینكه اغلب شهروندان مراجعه به روانشناس و... را نوعی ضعف برای خود می دانند.
    متاسفانه همین طور است و به همین دلیل به نظرم تشكیل چنین پرونده یی برای تمام افراد در كاهش این ترس موثر است و حتی سبب می شود تا شهروندان در صورتی كه اثراتی از پرخاشگری یا مشكلات روانی را در خود ببینند همان طور كه برای تست خون به آزمایشگاه مراجعه می كنند برای تست روانی نیز نزد كارشناسی بروند.
   
    این موضوع را در آینده شاید بتوان عملی كرد، اما در حال حاضر برای افرادی كه مستعد انجام چنین جنایاتی هستند، چه اقداماتی باید انجام شود؟
    موضوع دیگری هم كه به نظرم موثر است، ترویج فرهنگ كتابخوانی و معرفی و نگارش كتاب های جذاب در حوزه روانشناسی و روانكاوی است، به نظرم با انجام این اقدامات، بسیاری از شهروندان با مطالعه كتاب و. . . به بسیاری از مشكلات روحی و روانی خود پی برده و می توانند برای رفع آن از طریق خوددرمانی یا مراجعه به كارشناس، اقدام كنند.
منبع: روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha