دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 109345

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به عفونتی به نام «عفونت کلستاتوم گوش» گفت: کلستاتوم به خودی خود عفونت نیست بلکه تجمع پوسته‌ریز‌های مخاط پوست‌ریزی دهنده است که موجب می‌شود تمام سطح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته‌ریزی کند؛ اما این پوست‌ریزی در گوش، ممکن است به عفونت و سپس کر شدن یا نیاز به جراحی منجر شود.

سلامت نیوز:جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به عفونتی به نام «عفونت کلستاتوم گوش» گفت: کلستاتوم به خودی خود عفونت نیست بلکه تجمع پوسته‌ریز‌های مخاط پوست‌ریزی دهنده است که موجب می‌شود تمام سطح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته‌ریزی کند؛ اما این پوست‌ریزی در گوش، ممکن است به عفونت و سپس کر شدن یا نیاز به جراحی منجر شود.

دکتر سامان خرمی‌نژاد اظهار داشت: زمانی که این پوسته‌ریزی‌ها و سلولهای سطحی که می‌میرند به فضای آزاد راه نداشته باشند مجتمع شده و می‌توانند کیست‌های احتباسی ایجاد کنند و همین روند اگر در مخاط گوش میانی ایجاد شود تجمع آن را کلستاتوم می‌گویند.


وی افزود: کلستاتوم یک عفونت نیست ولی ویژگی‌هایی دارد که تخریب کننده است و زمانی که درگوش میانی ایجاد شد عفونت هرگز از گوش میانی ریشه کن نمی‌شود و اطراف آن همیشه میکروب است و کانونی می‌شود برای تجمع باکتری‌ها و تا جراحی صورت نگیرد و مخاط آن ترمیم نشود عفونت ریشه کن نخواهد شد. همین ویژگی‌های مخرب و تهدید کننده است که کلستاتوم یک پدیده مهم درعفونتهای مزمن گوش میانی به شمار می‌رود.


این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: کلستاتوم مادرزادی از بدو تولد به تدریج شروع می‌شود و در دهه دوم و بعد از ۱۰ سالگی خود را نشان می‌دهد. کلستاتوم اکتسابی معمولاً در پی عفونتهای مزمن گوش میانی است؛ به عنوان مثال عفونتی که از زمان کودکی شروع شده و درست درمان نشده است.
وی اضافه کرد: علائم کلستاتوم، ترشح چرکی از گوش است که قطع نمی‌شود و زمانی که داروی آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می‌کنیم عفونت اندکی فروکش می‌کند اما به محض اینکه دارو قطع می‌شود عفونت دوباره شروع خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگارن،

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha