دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10935

شایع ترین علت نارسایی کلیه در دنیا، درگیری کلیه در زمینه بیماری دیابت است که معمولاً پنج سال پس از شروع بیماری قند ظاهر می شود. اما از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت نوع دو با تأخیر متوجه بیماری خود می شوند در زمان اولین مراجعه هم می توانند دچار عارضه کلیوی باشند.

دکتر ساوج فوق تخصص نفرولوژی در گفت وگو با ایسنا گفت: عروق کوچک و بزرگ بیماران دیابتی، به صورت تدریجی در جریان بیماری صدمه می بیند و در نتیجه آن، چشم و کلیه، اعصاب و عروق بدن دچار عارضه می شود.

دکتر ساوج افزود: عارضه کلیوی در این بیماران به صورت افزایش دفع آلبومین از کلیه هاست؛ به طوری که در طول روز کلیه ها حداکثر تا 20 میلی گرم آلبومین دفع می کنند. در حالی که در بیماران دیابتی در شروع درگیری کلیه، دفع پروتئین از 30 میلی گرم در 24 ساعت تجاوز می کند.

وی ادامه داد: در این مرحله آزمایش ساده ادرار قادر به نشان دادن دفع آلبومین نیست و برای تشخیص آن از روش های دقیق تری باید استفاده کرد.

دکتر ساوج با اشاره به اینکه با گذشت زمان به تدریج دفع ادرار افزایش می یابد، گفت: در این زمان آزمایش ادرار ساده نیز آلبومین را نشان می دهد و سپس با افزایش مقدار آلبومین در ادرار، کارایی کلیه کم می شود و نهایتاً فرد دچار نارسایی کلیه می شود که برای ادامه حیات آن باید از درمان های جایگزین کلیه استفاده نمود.

وی در خصوص تشخیص زودرس عارضه کلیه گفت: باید هر شش ماه نمونه ادرار از نظر آلبومین بررسی شود و اگر در دو نوبت آلبومین در ادرار وجود داشت، بروز عارضه کلیوی قطعی است.

وی افزود: کنترل نامناسب قند خون، فشار خون بالا، زمینه ارثی، نژاد، چاقی و مصرف قرص ضد حاملگی از جمله موارد احتمالی بروز عارضه کلیوی در جریان بیماری دیابت می باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha