یك اورولوژیست با بیان این که سرطان پروستات در مراحل اولیه بدون علامت است، افزود: علاوه بر مساله ژنتیك، عوامل تغذیه‌ای مانند مصرف بیش از حد چربی‌ها در بروز سرطان پروستات موثرند. همچنین مواد حاوی سلنیوم و برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین E می‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری كند.

دكتر فرزین وكیل  با بیان این مطلب گفت: زردآلود و سویا از منابع سرشار از سلنیوم هستند. عدم مصرف سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی می‌تواند در بروز سرطان پروستات موثر باشد. به طور كلی مواد حاوی آنتی‌اكسیدان در جلوگیری از بروز كلیه سرطان‌ها بویژه سرطان پروستات نقش مهمی دارند.

به گفته وی، در سرطان پروستات، به دنبال افزایش حجم پروستات علایمی مانند سختی دفع ادرار، تكرر ادرار و بیدار شدن در شب به دلیل ادرار بروز می‌كند. در مراحل پیشرفته این بیماری و نفوذ سرطان به استخوان‌ها، دردهای استخوانی ظاهر می‌شود.

این اورولوژیست با اشاره به درمان سرطان پروستات ادامه داد: در صورت تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، درمان جراحی به كار گرفته می‌شود. همچنین استفاده از رادیوتراپی با ارزش درمانی كمتر نیز مطرح است. در مراحل پیشرفته بیماری و نفوذ سرطان به قسمت‌های دیگر بدن، هورمون‌ درمانی و در مراحل آخر شیمی درمانی به كار گرفته می‌شود.

دكتر وكیل با بیان این كه سرطان پروستات در صورت تشخیص زود هنگام و درمان مناسب از جمله سرطان‌هایی است كه می‌توان چند سال بقای عمر مناسبی را برای آن پیش بینی كرد، ادامه داد: با توجه به زمان تشخیص و روش درمانی به كار گرفته شده، احتمال بازگشت هر سرطانی پس از درمان وجود دارد. سرطان پروستات در صورتی كه در مراحل اولیه مشخص و درمان مناسب به كار گرفته شود، احتمال بروز مجدد آن تا کمتر از 30 درصد پس از پنج سال وجود دارد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha