رئیس مرکزتحقیقات اختلالات خواب شغلی، سر دسته مشاغلی که موجب بهم ریختن ریتم بیولوژیک خواب افراد می شودرا شیفت کاری دانست.

شغل هایی که اختلال های جدی خواب را به دنبال دارند

سلامت نیوز: رئیس مرکزتحقیقات اختلالات خواب شغلی، سر دسته مشاغلی که موجب بهم ریختن ریتم بیولوژیک خواب افراد می شودرا شیفت کاری دانست.

دکتر خسرو صادق نیت ضمن اعلام این مطلب افزود: در واقع افرادی که میان شیفت کاران، به صورت شب کاری و یا شیفت چرخشی به فعالیت می پردازند بیشتر از بقیه درگیر اختلالات خواب می شوند.

رئیس بیمارستان بهارلو تصریح کرد: در شیفت کاران، احتمال بروز اختلالات خواب به لحاظ کمی و کیفی وجود دارد. به طوری که گاهی اوقات این افراد به حالت های بیمارگونه هم دچار مشکلات خواب می شوند.

وی با بیان این که بی خوابی شایع ترین علامتی است که گریبان گیر این گروه می شود خاطرنشان کرد: این افراد حتی شب هایی که شیفت ندارند هم به دلیل بهم ریختن ریتم طبیعی بدنشان ، یا به خواب نمی روند یا به طور مکرر از خواب بیدار می شوند.

دکتر صادق نیت یادآورشد: همچنین زمانی که شیفت کاران از خواب بیدار می شوند با احساس عدم رضایت از خواب مواجه اند و به همین خاطر چنین مشکلی میان آنان بسیار شایع است.

وی با اشاره به این که شیفت کاران بیشتر احساس کسالت و خواب آلودگی می کنند هشدار داد: از این رو خطر خواب آلودگی و به تبع آن وقوع خطا وحوادث شغلی و به ویژه تصادف های مرگبار حین رانندگی در این گروه بسیار شایع است.

 

هشدار به خلبانان و مهمان داران هواپیما

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار کرد: همچنین افرادی مانند خلبانان یا مهمان داران هواپیما ها درمسیرهای طولانی وبین المللی نیز به دلیل تغییر در وضعیت جغرافیایی به اختلالات خواب دچار شوند.

وی ادامه داد: همچنین کسانی که به علت تجارت- تحصیلات و یا امور مربوط به وظایف شغلی به طورمکرر با هواپیما به سفرهای دور دست و در عرض جغرافیا می روند با مشکلاتی از این دست مواجه می شوند که به این اختلال، جت لگ یا همان خستگی پرواز نیز می گویند.

 

فعالیت در کارخانجات دارای فلزات سنگین و مواد شیمیایی

رئیس بیمارستان بهارلو گفت: عوامل شیمیایی مختلفی که برخی از افراد در محیط شغلی با آنها به دفعات مواجه اند می تواند عوارض مختلفی را برای کارگران ایجاد کند که از جمله می تواند منجر به بروز اختلالات خواب شوند.


وی به فلزات سنگین مانند سرب اشاره و تأکید کرد: افرادی که در کارخانجات مختلفی همچون باتری سازی ، استخراح یا تولید شمش های سرب فعال اند امکان دارد با سرب مواجه و با اختلالات خواب رو به رو شوند.

وی با اشاره به تحقیقی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده یادآور شد: براین اساس آمشخص شد کارگرانی که سرب خون بالایی داشتند مشکلات خواب بیشتری را هم تحمل می کردند.

دکتر صادق نیت ادامه داد: همچنین آلاینده های شیمیایی مانند حلال هایی که در تولید ترکیبات نفتی و تولیدات پتروشیمی به کار می رود ،با سروکار داشتن زیاد با این مواد و در نتیجه مواجهه با آنها فرد می تواند به اختلالات خواب نیز دچار شود.

 

خبرنگاران

وی استرس های شغلی را از دیگر عوامل ایجاد کننده اختلالات خواب میان افراد برشمرد و گفت: خبرنگاران در این گروه قرار دارند از این جهت که با قرار گرفتن در شرایط استرس زا و همچنین فعالیت در ساعات غیر معمول ، به دلیل نوع خبررسانی امکان این که خواب آنها تحت الشعاع قرار بگیرد نیز وجود دارد.

 

قرار گرفتن در مشاغل پر سر و صدا

رئیس مرکزتحقیقات اختلالات خواب شغلی، در ادامه اظهار کرد: بحث مواجهات فیزیکی که طی روز رخ می دهد مانند قرار گرفتن در مشاغل پر سر و صدا نیز می تواند منجر به بروز اختلالات خواب می شود.

دکتر صادق نیت یادآور شد: البته باید به خاطر داشت مهم ترین عارضه ناشی از قرار گرفتن در مشاغل یا محیط های پر سر و صدا کاهش شنوایی است.

به گفته وی مشکلات روحی- روانی نیز یکی دیگر از علل مهم بروز اختلالات خواب به ویژه بی خوابی است.

 

داروسازان

رئیس بیمارستان بهارلو تصریح کرد: افرادی که در کارخانجات داروسازی مشغول فعالیت اند به دنبال تماس با برخی مواد اولیه دارویی ممکن است با بی خوابی و اختلال خواب روبروشوند.

وی یادآور شد: البته عوامل بسیاری نیز بر خواب افراد جامعه تأثیر گذار هستند که برخی از آنها همچنان شناخته شده نیستند و تحقیقات دانشمندان در شناسایی آنها ادامه دارد.

دکتر صادق نیت توصیه کرد: کسانی که اختلالات و مشکلات مربوط به خوابشان را ناشی از نوع شغل خود می دانند به کلینیک های طب کار و خواب مراجعه نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: همچنین این افراد می توانند با متخصصین طب کار در تماس باشند تا با راهنمایی و راهکار های لازم، آنان را از خطراتی که تهدید کننده سلامتشان است دور کنند.

منبع: شفاآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha