سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 109383

به گفته یک متخصص پوست، مو و زیبایی، تماس با گرده گیاهان می‌تواند سبب تشدید حساسیت‌های پوستی در افراد شود.

سلامت نیوز: به گفته یک متخصص پوست، مو و زیبایی، تماس با گرده گیاهان می‌تواند سبب تشدید حساسیت‌های پوستی در افراد شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکترعلی ابراهیمی  گفت: برخی از افراد در فصل بهار نسبت به گرده افشانی گل‌ها، گیاهان یا گرد وغبار موجود در هوا عکس العمل نشان می‌دهند و مخاط‌ها و نواحی نازک بدن آنها مثل پشت چشم دچار خارش و قرمزی می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: تماس با گرده گیاهان می تواند سبب تشدید حساسیت‌های پوستی نیز شود، هر چند که تظاهرات مخاطی شامل عطسه، آبریزش بینی و ... بیشتر از حساسیت‌های پوستی خود را نشان می دهند.

وی در ادامه به افرادی که پوست‌های خشک دارند توصیه کرد: در همه فصول و بخصوص فصل بهار از مواد شوینده به ویژه مواد شوینده مایع، مواد ظرفشویی و لباسشویی کمتر استفاده کنند، چرا که این مواد پوست را مستعد خشکی می‌کند.

ابراهیمی افزود: توصیه می شود افرادی که پوست خشک دارند، در ایام مختلف سال و بخصوص فصل بهار پوست بدن و دست خود را چرب نگه دارند و در تماس با مواد شوینده و حلال‌ها و ... حتما دستکش بپوشند.

وی در ادامه حساسیت‌های پوستی را به دو دسته اکتسابی و ذاتی تقسیم کرد و گفت: انواع اکتسابی حساسیت‌ها معمولا در اثر تماس با برخی از مواد شیمیایی و حلال‌ها در محیط کار یا منزل ایجاد می شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: تماس با مواد شوینده و حلال‌های صنعتی و شیمیایی معمولا به شکل قرمزی، سوزش و خارش در نقطه تماس ایجاد می شوند.

به گفته ابراهیمی، بخار حاصل از برخی از مواد مثل جرم گیرها و سفید کننده‌ها باعث ایجاد حساسیت در مخاط ها، سوزش چشم، بینی و... می‌شود.

به گفته این متخصص پوست، مو و زیبایی تماس برخی از فلزات با بدن افراد و بخصوص بدلیجات نیز می توانند زمینه‌های حساسیت پوستی را در افراد بوجود آورند.

به گفته وی حساسیت‌های پوستی اکتسابی در فصول سرد سال شدت می گیرند و در فصل بهار و تابستان هم امکان بروز آنها وجود دارد.

به گفته وی، حساسیت ذاتی به گونه‌ای است که فرد آن را به طور ژنتیکی دریافت می‌کند و در واقع فرد از نظر ژنتیکی مستعد حساسیت‌های پوستی است.

وی در ادامه حساسیت "اتویی" را گونه‌ای از حساسیت ذاتی دانست که در شیرخواران دیده می شود به این صورت که ضایعات پوستی از حدود دو یا سه ماهگی به صورت قرمزی در گونه‌های کودک دیده می شود و ممکن است به تدریج سایر قسمت های بدن را هم درگیر کند.

وی افزود: این نوع حساسیت پوستی به تدریج از بین می رود و فقط در زمان استرس و در موارد شدید به شکل خشکی پوست در فرد بروز می‌کند.

وی فرم دیگر حساسیت‌های پوستی را اگزمای "سبورئیک" عنوان کرد و افزود: این نوع از حساسیت بعد از سن بلوغ آغاز می شود و زمینه‌های ژنتیکی دارد و در نواحی سر، ابروها، گوشه‌های بینی، وسط سینه به شکل قرمزی، شوره زدن و پوسته پوسته شدن پوست دیده می شود.

وی افزود: این نوع حساسیت شدت‌های مختلف دارد و در مناطق سرد شدیدتر و در مناطق گرم و مرطوب کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha