وزیر بهداشت با اعلام اینکه حدود 8.5 میلیون نفر از جمیعت کشورمان در حاشیه شهرها ساکن هستند، بر ضرورت تامین امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم این مناطق تاکید کرد.

8.5 میلیون حاشیه نشین شهرها امکانات بهداشتی ندارند/ پزشک خانواده را رها نمی کنیم

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اعلام اینکه حدود 8.5 میلیون نفر از جمیعت کشورمان در حاشیه شهرها ساکن هستند، بر ضرورت تامین امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم این مناطق تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی اظهار کرد: طرح پزشک خانواده نیازمند سالها وقت و برنامه ریزی است و نمی توان آن را یکساله اجرا کرد بخصوص وقتی که زیرساختها وجود ندارند و اقدامی جهت آموزش پزشک و پرستار در این زمینه صورت نگرفته است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 8.5 میلیون نفر در حاشیه شهرها ساکن هستند که هیچ گونه امکانات بهداشتی برای آنها پیش بینی نشده است. همینطور امسال 2 هزار میلیارد تومان در اعتبارات وزارت بهداشت برای طرح پزشک خانواده پیش بینی کرده ایم. دو استان فارس و مازندران هم هستند که این طرح به طور کامل در آنها اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده در این دو استان با مشکلاتی نیز همراه است، خاطرنشان کرد: مثلا قرار بوده در استان فارس 200 میلیارد اعتبار اختصاص داده شود در حالی که این مبلغ کمتر از 40 میلیارد بود. این در حالی بود که در مورد طرح پزشک خانواده به مردم این استان اطلاع رسانی شد و به تبع آن توقعاتی نیز در بین مردم شکل گرفت ولی وقتی اعتبار به اندازه کافی نبود، کار ناقص انجام شد.

هاشمی در ادامه توضیح داد: تمام سعی ما بر این است که از طرح پزشک خانواده در این دو استان حمایت کافی صورت گیرد. به هر حال پزشک خانواده یک برنامه درازمدت است و دولت نیز در طول فعالیتش آن را رها نخواهد کرد.

وی در خصوص بحث تجهیزات پزشکی نیز گفت: از نظر در دسترس بودن این تجهیزات در حال حاضر مشکلی نداریم ولی از نظر تولید و قیمت برخی تجهیزات چالشهایی وجود دارد.

به گفته هاشمی، پیش بینی ما این است که تا قبل از پایان سال شرایط تغییر کند به طوریکه در آن زمان نه تنها این تجهیزات گرانتر نخواهد شد، بلکه ارزان می شود. در عین حال در برنامه جدید وزارت بهداشت نیز قرار است این تجهیزات مثل دارو قیمت گذاری شده و رقم قابل توجهی کاهش هزینه ایجاد خواهد شد. گاهی اوقات روابط ناسالمی هم در این زمینه شکل گرفته که با برنامه های جدید، بیمارستانها موظفند خود این خدمات را در محل ارائه دهند و بیماران را راهی بازار و شرکتهای دیگر نکنند.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: در بحث پیشگیری نیز باید بگویم شرط عقل این است که همیشه پیشگیری مقدم بر درمان باشد. انصاف نیست که بگوییم کاری در این زمینه صورت نگرفته، بلکه اقدامات خوبی بخصوص در روستاها در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تا چندین سال قبل 70 درصد مردم در روستاها زندگی می کردند، توضیح داد: ما شبکه وسیع خدمات بهداشتی در روستاهای کشور داریم و 17 هزار و 567 خانه بهداشت در روستاها مستقر هستند. البته در همه روستاهای کشور حدود 2 هزار خانه بهداشت کم داریم و در 18 هزار روستا در کشور دو نفر بهورز زن و مرد مشغول ارائه خدمات هستند. همچنین حدود 2 هزار و 383 مرکز بهداشتی درمانی نیز در کشور مشغول ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی هستند.

هاشمی با بیان اینکه کمتر از 30 سال است که این شبکه فعالیت می کند و خدمات خیلی خوبی را تا به حال ارائه داده، افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که سیمای بیماریها تغییر کرده است. در گذشته بیماریهای واگیر بیشتر مطرح بوده ولی امروزه این روند به سوی بیماریهای غیر واگیر سوق پیدا کرده و 70 درصد بیماریهای غیر واگیر و مربوط به زندگی شهری و رفتارهای اشتباه ناشی از تغذیه و آلودگی هوا، بی تحرکی، سیگار، اعتیاد هستند. این رفتارها چالش همه کشورها از جمله کشور ما است.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در شهرها زیرساختهای بهداشتی و پیشگیری زیاد مناسب نیستند و برنامه ما این است که حتما این بخش را ارتقاء دهیم. در حال حاضر کشور آمریکا گرفتار هزینه های سرسام آور بخش درمان است ولی هدف ما باید ایجاد زیرساخت قوی برای داشتن شبکه بهداشتی یکپارچه باشد. این شبکه در حال حاضر در سطح روستا است و امیدواریم حاشیه شهرها، شهرها و کلانشهرها از آن بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    دروغ تا چه حد.کدام پزشک خانواده در فارس در حال اجراست؟گزلرش تهیه کنید ترو خدا