سامانه کنترل شده دارو رسانی به منظور ممانعت از ایجاد اثرات نامطلوب شیمیایی داروها مخصوصا داروهای سرطانی بر سلولها و بافتهای سالم با اتصال آنتی بادی به نانو ذرات آلبومینی حامل توسط محققان کشورمان در دانشگاه تهران تولید شد.

احسان سید جعفری اولیایی نژاد مجری طرح در گفتگو با مهر گفت: استفاده از داروها برای درمان بیماریهای مختلف از جمله سرطان در بدن مشکلاتی چون اثرات جانبی و سمی این داروها بر سلولها و بافتهای غیر هدف به همراه خواهد داشت.

وی افزود: از این رو استفاده از سیستم کنترل شده دارو رسانی می تواند در این زمینه موثر باشد چرا که از یک سو اثر دارو را بر بافتهای هدف افزایش می دهد و از سوی دیگر از ایجاد اثرات نامطلوب شیمیایی این داروها بر سلولها و بافتهای سالم جلوگیری می کند.

مجری طرح به سیستم کنترل شده حامل دارو اشاره کرد و به مهر گفت: این سیستم شامل یک حامل است که داروی مورد نظر بر روی آن بارگذاری می شود. این روش قابلیت آن را دارد که به طور اختصاصی و در دوره زمانی مناسب، دارو را به بافت هدف برساند.  

وی، نانوذرات، لیپوزومها و انواع پلیمرها را از جمله حاملهای قابل استفاده دانست و گفت: نانوذرات به واسطه خصوصیاتی مثل پایداری، نفوذ سریع و راحت در سلولها و بافتها، برای کنترل و توزیع دارو در بدن مناسب تر هستند.

به گفته اولیایی نژاد، تحقیقات در زمینه انتقال هدفمند داروها به سلولها و بافتهای هدف به وسیله فناوری رهایش کنترل شده دارو در دنیا از دهه ۱۹۷۰ آغاز شده و به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha