رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد افراد مبتلا به مالاریا در کشور به ۴۰۰ مورد کاهش یافته است اما باید مردم نیز راه برخورد با ناقلین را یاد بگیرند و جنوبی‌ها نیز استفاده از پشه‌بند را یک مسئله ضروری بدانند.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تعداد افراد مبتلا به مالاریا در کشور به ۴۰۰ مورد کاهش یافته است اما باید مردم نیز راه برخورد با ناقلین را یاد بگیرند و جنوبی‌ها نیز استفاده از پشه‌بند را یک مسئله ضروری بدانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حاشیه همایش روز جهانی بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنترل بیماری‌های با منشاء ناقلان برخلاف تصور عامه بسیار پیچیده و دشوار است و اگر در کنترل بیماری‌هایی که از طریق حشرات ناقل به انسان منتقل می‌شود، یک لحظه غفلت صورت بگیرد باعث گسترش آنها می‌شود.

گویا کنترل این موضوع را در یک بخش به کنترل خود حشره دانست و گفت: باید کنترل حشره به صورت دقیق و علمی انجام گیرد، چرا که سخت‌ترین اقدامات کنترلی در رابطه با حشرات است.

وی افزود: این کنترل باید در مقاطع زمانی به روز باشد و نوع حشره‌کش‌ها مطالعه‌شده و حساب‌شده باشد و گرنه بیماری گسترش می‌یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران در رابطه با اقدامات مردم عادی در این زمینه گفت: ما یک کمیته فنی در وزارت بهداشت داریم که با اساتید دانشگاه‌ها که در این زمینه خبره هستند همکاری می‌کند.

وی گفت:‌ این افراد به برنامه‌ریزی های ما کمک می‌کنند اما بخش دیگر برمی‌گردد به آگاه‌سازی مردم تا بدانند راه انتقال این بیماری‌ها چیست و چگونه می‌توان با آنها مقابله کرد.

گویا تصریح کرد: مردم باید یاد بگیرند که چگونه با همین پشه ساده مبارزه و برخورد داشته باشند به خصوص در مناطقی که این بیماری‌ها منتقل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: استفاده از پشه‌بند یک مسئله ضروری و بسیار مهم به خصوص در مناطق جنوبی است که در معرض خطر هستند؛ همچنین کودکان و زنان باردار باید بیش از پیش از خود مراقبت به عمل بیاورند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت رعایت نظافت شهری را در این زمینه مؤثر ارزیابی کرد و افزود: بعضی از این بیماری‌ها با زباله ارتباط تنگاتنگ دارند و اگر به درستی مدیریت نشوند می‌تواند در انتشار بیماری‌ها نقش داشته باشند.

گویا جمع‌آوری زباله در شهرهای بزرگ و مناطقی را که حاشیه‌های زیادی دارند و در معرض تهدید هستند مؤثر ارزیابی کرد و گفت: تغییر رفتار مردم نیز بسیار بااهمیت است چرا که می‌تواند از گسترش بیماری‌ها جلوگیری کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مالاریا در سال 1377، حدود 100 هزار مورد در کشور بود و در سال 1386، حدود 18 هزار مالاریا داشتیم و الان کمتر از 400 مورد مالاریا در کشور داریم که این موفقیت بزرگی است که باید حفظ کنیم و قدر آن را بدانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha