سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 109421

معاون وزیر بهداشت گفت: مالاریا که عامل انتقال آن پشه آنوفل است، بیماری بومی ایران است و به طور کلی پشه و موجودات ریز قدرت زیادی در ایجاد بیماری و حتی به بازی گرفتن پزشکان و دانشمندان دارند.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت گفت: مالاریا که عامل انتقال آن پشه آنوفل است، بیماری بومی ایران است و به طور کلی پشه و موجودات ریز قدرت زیادی در ایجاد بیماری و حتی به بازی گرفتن پزشکان و دانشمندان دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت امروز در همایش روز جهانی بهداشت با موضوع گزش کوچک تهدید بزرگ اظهار داشت: وقتی سازمان بهداشت جهانی این شعار را انتخاب کرد به آن فکر کردم که وسعت مشکل در سطح جهان چقدر است و این مسئله در کشور ما چقدر وسیع است و تهدید کجاست.

معاون وزیر بهداشت گفت: وقتی ناقلان 50 درصد سلامت مردم دنیا را تهدید می‌کنند و سالی یک میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از آن فوت می‌کنند بزرگی این مسئله نمایان می‌شود.

سیاری تصریح کرد: این تهدید ریشه در چند مسئله دارد و مهمترین نکته آن ناقلینی است که در دست ما نیستند؛ موجوداتی که قدرتشان از ما بیشتر است و دسترسی به آنها ساده نیست و علم و تکنولوژی بشر را به بازی می‌گیرند.

وی افزود: میکروبی که ما فکر می‌کنیم عقل ندارد علیه دانشمندان ما کار می‌کند و اقدامات ما را خنثی می‌کند و این موارد است که وسعت مسئله را بیشتر می‌کند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: 17 درصد بار بیماری‌ها هم مربوط به ناقلین است. واکسنی هم که وجود ندارد و در یک درمان کراتیو هم که نیست.

سیاری به سه بیماری موجود در ایران که مالاریا، لیشمانیوز و CHF اشاره داشت و گفت: البته بالقوه تهدید‌های دیگری نیز وجود دارد به طور مثال بیماری‌هایی که در پاکستان و عربستان وجود دارد و به علت نقل و انتقال ما را هم تهدید می‌کند هرچند که سیستم، خوشبختانه هوشیار است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: حالا باید عنوان کنیم که ما چه باید کنیم تا بتوانیم با ناقلان مبارزه کنیم.

وی بهسازی محیط، توانمند‌سازی مردم و سیستم درمان و آموزش مردم را از جمله اقداماتی دانست که می‌تواند در این مبارزه مفید باشد.

سیاری تصریح کرد: همکاری بین بخشی و بهسازی محیط و حساس‌سازی مسئولان نیز نقش ویژه‌ای دارد.

سیاری به آمار مالاریا اشاره داشت و گفت: در سال 92، حدود 400 مورد مالاریا داشته‌ایم و هنوز در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان مالاریا وجود دارد و تعداد زیادی نیز از افغانستان و پاکستان داریم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: 22 میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا می‌شوند و 700 هزار نفر فوت می‌کنند و مالاریا در ایران بومی است اما ما آن را کنترل کردیم و نقش شبکه بهداشتی، کارشناسان و مراکز تحقیقات در این زمینه ارزشمند است چرا که این خطر بالقوه وجود دارد و ما باید هوشیار باشیم.

وی به گزارش یک مورد فلج اطفال در عید نوروز در بغداد اشاره داشت و گفت: درست است که 14 سال است که فلج اطفال در ایران و عراق نبوده است اما این سیستم پویاست و بعد از گزارش آن یک مورد ما تمام مسافران را چه در ورود و چه در خروج از عراق واکسینه کردیم که این لزوم هوشیاری را بیش از پیش نمایان می‌کند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: پشه‌ها قدرتشان از دانشمندان بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha