سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 109423

متخصص جراحی استخوان و مفاصل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: استفاده نامناسب از صندلی می‌تواند عوارضی از جمله کمردرد، پادرد، ناراحتی‌های عضلانی داشته باشد و البته صندلی خانم‌ها بهتر است که سبک‌تر بوده پشتی داشته و چرخ‌دار باشد.

سلامت نیوز: متخصص جراحی استخوان و مفاصل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: استفاده نامناسب از صندلی می‌تواند عوارضی از جمله کمردرد، پادرد، ناراحتی‌های عضلانی داشته باشد و البته صندلی خانم‌ها بهتر است که سبک‌تر بوده پشتی داشته و چرخ‌دار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا دهقان فرد با اشاره به نحوه استفاده صحیح کاربران از صندلی، عوارض نشستن نادرست بر روی صندلی را تشریح کرد.

دهقان فرد گفت: صندلی یکی از لوازمی است که باید در طراحی و ساخت آن حتماً استانداردها و نکات ایمنی و حفاظتی رعایت شود.یک صندلی اداری مناسب باید به گونه‌ای باشد که چهار ناحیه ستون فقرات (گردن، پشت کمر و دنبالچه) را پوشش دهد.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: متأسفانه اغلب صندلی‌های اداری به واسطه‌ی محرک بودن تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه به شخص اجازه نمی‌دهد که به راحتی بالاتنه خود را در وضعیتی که تماس دارد حرکت دهد برای حل این مشکل فرد از پشتی صندلی فاصله می‌گیرد که در نتیجه حمایت پشتی صندلی را از دست می‌دهد.

دهقان فرد بیان داشت: یک صندلی مناسب باید امکان حرکت مناسب مفاصل لگن، ران، زانو و مچ پا را فراهم کند چون که تغییر وضعیت بدن در حالت نشسته توسط این مفاصل صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنظیم پشتی صندلی و چگونگی قرار گرفتن مهره‌ها روی آن از مهمترین عوامل است، تصریح کرد: پشتی صندلی بهتر است از انواع فنری باشد، قسمت‌ میانی صندلی نباید گردش خون در پاها به خصوص در زانوها را دچار لخته کند و حفظ یا تغییر وضعیت بر روی صندلی به آسانی صورت گیرد.

متخصص ارتوپدی اظهار داشت: صندلی مناسب باید تکیه گاهی برای ستون فقرات داشته باشد، سطح آن باید اصطکاک لازم را برای جلوگیری از لغزش و سرخوردگی داشته باشد و نشیمن‌گاه آن تا اندازه زیاد با فرم نشیمن‌گاه آدمی هماهنگ شده باشد.

وی اضافه کرد: ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد، ارتفاع مناسب برای صندلی آن است که موقع نشستن کف پاها به خوبی روی زمین قرار گیرند، پشتی صندلی باید از ناحیه کمر بخوبی محافظت کند و بهتر است یک پشتی برای سر داشته باشد تا از دردهای گردن نیز جلوگیری نماید.

متخصص جراحی استخوان و مفاصل تأکید کرد: صندلی خانم‌ها بهتر است که سبک‌تر باشد، پشتی داشته و چرخ دار باشد؛ مفاصل بدن به ویژه مفاصل لگن، گردن، زانو  و آرنج در صورت نشستن طولانی مدت روی صندلی خصوصاً صندلی نامناسب یا بد نشستن  آسیب می‌بینند.

وی با نظر به اینکه اگر هنگام نشستن بر روی صندلی، بدن زیاد به جلو خم شود مشکلاتی همچون احساس درد در ناحیه گردن و کمر ایجاد می‌شود، گفت: نشستن بر روی لبه صندلی می‌تواند تا حد زیادی فشار بر دیسک کمر را افزایش دهد.

متخصص جراحی استخوان و مفاصل بیان داشت: اگر فرد به مدت طولانی به صورت ثابت بر روی صندلی بنشیند ممکن است با مشکلاتی مانند خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی مواجه شود.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد بر روی صندلی صاف بنشینند و پاهای خود را در وضعیتی قرار دهند که به صورت کامل روی زمین قرار داشته باشد. ارتفاع صندلی باید به صورتی باشد که زاویه بین ران و ساق در مفاصل زانو 90 درجه باشد و در صورتی که صندلی غیر قابل تنظیم است و پا به راحتی بر روی زمین قرار نمی‌گیرد از زیرپایی باید استفاده شود.

این متخصص با تأکید به اینکه از میزی که ارتفاع آن برای شما کوتاه است استفاده نکنید، تصریح کرد: نگه داشتن گردن در حالت خمیده فشاری معادل سه برابر وزن سر روی مهره‌های ستون فقرات منتقل می‌کند که می‌تواند باعث صدمه به ستون فقرات گردن شود.

وی اظهار داشت: به مدت طولانی پشت میز کار در یک حالت قرار نگیرید و برای لحظاتی بلند شوید و قدم بزنید و حرکات نرمشی شانه‌ها، گردن و اندام‌ها را انجام دهید، تغییر دادن وضعیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: بعد از انجام کار یکنواخت و طولانی زمان استراحتی داشته باشید و سر را در جهت مخالف کار، کشش و حرکت دهید و از نگه داشتن تلفن با گردن و شانه خودداری کرده و در هنگام تایپ، مانیتور و کاغذ نوشته‌ها را روبروی خود قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha