اگر چه اختلال دو قطبی بیماری مادام العمری است ، اما این معنا را نمی دهد که شما ناتوان هستید. خیلی کارها برای کمک به خود می توانید انجام دهید که فراتر از دارو درمانی و جلسات مشاوره است.

چطور فرد مبتلا به اختلال دوقطبی به خودش کمک کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، روش های خودیاری و تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند خلق و خو خود را مدیریت کنید و متعادل باقی بمانید. با مهارت های مقابله خوب و یک سیستم پشتیبانی محکم، شما می توانید به طور کامل و مولد زندگی کنید و و نشانه های اختلال دوقطبی را در حداقل نگه دارید.

بیشتر بدانید: اختلال دو قطبی چیست و چه علائمی دارد؟


چگونه می توانید به خود کمک کنید؟

اختلال دوقطبی باعث تغییرات بزرگ در خلق و خو، از شیدایی به افسردگی می شود. هر دو طرف این طیف می توانند زندگی شما را مختل کنند.

خودمراقبتی بخش مهمی از برنامه درمانی اختلال دوقطبی است.

در واقع، در یک مطالعه در سال 2017 ، محققان دریافتند که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که از استراتژی‌های مراقبت از خود استفاده می‌کنند، کیفیت زندگی بهتری دارند. آنها همچنین نمرات کمتری برای افسردگی، استرس و اضطراب داشتند و گزارش دادند که اختلال دوقطبی تأثیر کمتری بر زندگی روزمره آنها دارد.

اما خودمراقبتی تنها در صورتی می تواند کمک کننده باشد که آن را با مقداری مداوم تمرین کنید. در وسط یک دوره شیدایی، ممکن است آنقدر مشغول باشید که نتوانید به مراقبت از خود فکر کنید. در طول یک دوره افسردگی، پیدا کردن انگیزه برای انجام هر کاری دشوار است.

مراقبت از خود فراتر از ماساژ یا کوتاه کردن مو است. این هم تعدادی راهکار تا شما شروع کنید.

وارد یک روتین شود

روال ها اغلب بخش مهمی از درمان اختلال دوقطبی هستند.

این مبتنی بر این نظریه است که ساختار می‌تواند تأثیر مفیدی داشته باشد و اختلال در مصرف دارو و روال‌های اجتماعی شما می‌تواند منجر به اپیزودهای خلقی شود.

روال و روتین شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروی خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید
  • وعده های غذایی خود را در ساعت خاصی میل کنید
  • هرروز در ساعت معیتی به رخت خواب بروید
  • در طول روز زمانی را برای استراحت یا معاشرت با دوستان و خانواده اختصاص دهید

مسئولیت پذیری برای پایبندی به روتین ها امری کلیدی است. یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده می تواند به شما کمک کند که پاسخگو باشید.

زندگی با اختلال دو قطبی نیاز به روتین خاص خود را دارد مانند دوره نقاهت در الکلیسم ها و یا افرادی که انسولین تزریق می کنند. تشخیص این ساختار و زمان های حساس در اختلال شما می تواند به تعادل و موفقیت شما کمک نماید.

مدیریت اختلال دو قطبی با درمان مناسب، از جمله دارو شروع می شود. اما کارهای بسیار بیشتری می توانید برای کمک به خود انجام دهید.

خواب خود را تنظیم کنید

شیدایی و افسردگی هر دو بر خواب تأثیر می گذارند، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند.

در طول دوره های شیدایی، ممکن است شما کم بخوابید، اگر اصلا خوابید. در طول دوره های افسردگی، ممکن است احساس کنید که می توانید تمام روز بخوابید.

به گفته اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA) ، خواب ضعیف می تواند شما را در معرض خطر بیشتر دوره های شیدایی یا افسردگی قرار دهد.

قرار گرفتن در یک برنامه منظم به یکنواخت شدن چرخه خواب شما کمک می کند. وقتی ذهن شما قبل از خواب بسیار فعال است، چند دقیقه با یک حمام آب گرم، یک کتاب خوب یا یک فعالیت آرام بخش استراحت کنید.

پیروی از برنامه درمانی اختلال دوقطبی نیز می تواند به کاهش تأثیر دوره های شیدایی و افسردگی بر خواب شما کمک کند.

استرس خود را مدیریت کنید

استرس همه ی احساس خوب را از شما می گیرد، اما افراد مبتلا به اختلال دوقطبی حتی نسبت به اثرات آن حساس تر هستند. بر اساس یافته‌های تحقیق ، استرس‌های زندگی مانند مشکلات روابط، بیماری در خانواده یا فشار مالی می‌توانند باعث عود علائم شوند .

سعی کنید استرس خود را تا مقادیر زیادی کاهش دهید. البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما این یک قدم مهم برای حفظ مراقبت از خود است.

اگر احساس استرس می کنید، استراحت های کوچکی را در طول روز برنامه ریزی کنید. با همکاران، دوستان و پزشک خود در مورد اینکه چه احساسی دارید و چگونه می تواند بر مدیریت وضعیت شما تأثیر بگذارد، صادق باشید، به خصوص زمانی که رویدادهای استرس زا بزرگی در زندگی شما اتفاق می افتد.

همچنین می‌توانید تکنیک‌های زیر را امتحان کنید:

  • تکنیک های مختلف تنفسی
  • تایچی
  • مراقبه

به حالت های خود اهمیت بدهید

غیرقابل پیش بینی بودن می تواند یکی از ناامیدکننده ترین بخش های زندگی با اختلال دوقطبی باشد. داشتن دفتر خاطراتی از اوج و فرودهای خود ممکن است به شما کمک کند بینش بیشتری در مورد وضعیت خود به دست آورید.

زمانی که فعالیت ها و علائم خود را برای مدتی ذنبال کردید، ممکن است شروع به دیدن الگوها کنید. همچنین ممکن است متوجه علائم هشداردهنده یک دوره شیدایی یا افسردگی شوید، مانند تغییراتی در موارد زیر:

  • خواب
  • سطح انرژی
  • الگوهای رفتاری

در نهایت، ممکن است بتوانید پیش‌بینی کنید که چه زمانی از شیدایی به افسردگی می‌روید یا برعکس.

یک دفتر خاطرات کاغذی یکی از راه های پیشبینی حالات شماست. همچنین می‌توانید برنامه‌ای مانند Moodfit ، eMoods یا MoodPanda را امتحان کنید .

فعالیت داشته باشید

طبق یک مطالعه در سال 2019 ، یک پیاده روی ساده در خارج از منزل ممکن است اثرات استرس را از بین ببرد.

با این حال، بلند شدن و بیرون رفتن برای برداشتن اولین قدم ممکن است سخت باشد. این ممکن است به این یافته کمک کند که از هر سه نفر مبتلا به اختلال دوقطبی، دو نفر به طور کلی سبک زندگی غیر فعال دارند.

ورزش یک تقویت کننده خلق و خوی عالی است و فواید شناخته شده ای برای اختلال دوقطبی دارد: می تواند به تسکین علائم افسردگی و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

سعی کنید تقریباً هر روز فعالیت کنید، حتی اگر یک پیاده روی کوتاه در اطراف بلوک انجام دهید. یک نوع ورزشی را که دوست دارید انتخاب کنید تا به شما کمک کند انگیزه داشته باشید. می توانید به دیگران کمک کنید تا به برنامه خود پایبند باشید.

از مصرف الکل خودداری کنید

مصرف مواد می تواند درمان اختلال دوقطبی را پیچیده تر کند. این احتمالاً بر میزان سازگاری یا واکنش یک فرد به برنامه درمانی خود تأثیر می گذارد. به گفته SAMHSA ، این می تواند آنها را در معرض خطر بالاتر بستری شدن در بیمارستان و خودکشی قرار دهد .

بین 30 تا 50 درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در مقطعی دچار اختلال مصرف مواد می شوند.

درک ارتباط بین این دو وضعیت و دانستن اینکه یکی بدون درمان دیگری نمی تواند بهبود یابد - بسیار مهم است.

اگر احساس می کنید که مصرف مواد، مدیریت اختلال دوقطبی شما را پیچیده می کند و به راهنمایی در مورد چگونگی کاهش یا توقف مصرف مواد نیاز دارید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

دوستان صمیمی و نزدیک داشته باشید

ایجاد حلقه ای از دوستان نزدیک و خانواده که بتوانید در مواقع سخت به آنها تکیه کنید بخشی از مراقبت از خود است.

مطلع ساختن آنها از وضعیت خود می تواند یک شبکه ایمنی در شرایط بحرانی ایجاد کند. اتحاد ملی برای بیماری های روانی (NAMI) پیشنهاد می کند که یک برنامه و روتین ایجاد کنید و نسخه هایی از آن را به همه کسانی که ممکن است بتوانند در کنار شما بمانند و به درمان شما کمک کنند بدهید.

این طرح می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • علائم هشدار دهنده و محرک های شما
  • آدرس ها و شماره تلفن های به روز شده
  • چیزهایی که در گذشته به بهبود شرایط شما کمک کرده اند
  • اطلاعات تماس خط بحران محلی و خط ملی پیشگیری از خودکشی: 800-273-TALK (8255)

همچنین می‌توانید برای شروع یک قسمت، پزشک و متخصص سلامت روان را در حالت آماده باش قرار دهید.

حمایت همیشه نباید از طرف یک انسان باشد. حیوانات خانگی نیز می توانند در مواقع پر استرس همراهان آرامش بخش شما باشند.

به بدن خود اهمیت بدهید

مواد غذایی که شما مصرف می کنید ویتامین ها و وارد بدنتان می کند که می تواند برای ا ختلال دوقطبی خوب یا بد باشد.
  • یک رژیم غذایی سالم مصرف کنید: یک ارتباط غیر قابل انکار بین غذا و خلق و خوی وجود دارد. برای خلق و خوی مطلوب ، خوردن مقدار زیادی از میوه های تازه ، سبزیجات، و غلات و محدود کردن چربی و شکر ضروری است .
  • تنظیم میان وعده ها: زمان بین وعده های روزانه تان را طوری تنظیم کنید که هرگز قند خونتان خیلی پایین نیاید. رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا می تواند موجب تغییرات خلقی شود بنابراین از آن نیز باید اجتناب شود. شکلات و کافئین نیز باید حذف شود.
  • امگا 3 مصرف کنید: اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است نوسانات خلقی در اختلال دوقطبی را کاهش دهد. امگا 3 به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است . شما همچنین می توانید امگا 3 بدنتان را با خوردن ماهی های آب های سرد مانند ماهی آزاد، ماهی ، و ساردین ، سویا، روغن کانولا، دانه کدو تنبل ، و گردو افزایش دهد.
  • اجتناب از الکل و مواد مخدر: مواد مخدر مانند کوکائین ، اکستازی، آمفتامین و می تواند کامپیوتر را آغاز کند ، در حالی که الکل و آرام بخش می تواند افسردگی را آغاز کند. حتی نوشیدن اجتماعی در حد متوسط می تواند تعادل عاطفی را برهم بزند .
  • دقت و توجه بیشتری در هنگام مصرف هر نوع دارو داشته باشید: برخی از نسخه ومصرف بیش از حد داروها می تواند برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مشکل ساز باشد . خودسرانه دارو مصرف نکنید و هرگز اگر در فاز افسردگی بودید خودتان داروهای ضد افسردگی تهیه نکنید.

استراتژی های لازم در مدیریت دوره شیدایی و افسردگی

همانطور که این نکات کلی را در برنامه روزانه خود قرار می دهید، می توانید این استراتژی های مراقبت از خود را نیز برای مدیریت علائم شیدایی و افسردگی امتحان کنید.

وقتی در یک دوره ی شیدایی هستید:

  • مکث کنید، استراحت لازم دارید: در طول روز 5 دقیقه استراحت کنید و عمیق نفس بکشید. این ممکن است به تکانشگری و تصمیم گیری کمک کند.
  • از تحریک اضافی اجتناب کنید: سعی کنید از غذاهای حاوی کافئین و همچنین محیط هایی با صداهای بلند، نورهای روشن یا هر دو دوری کنید. کافئین می تواند به ویژه در روال خواب شما اختلال ایجاد کند.
  • محدودیت ها را تعیین کنید: حتی اگر احساس می‌کنید که می‌توانید 10 کار را همزمان انجام دهید، سعی کنید هر بار به یک کار پایبند باشید. قبل از شروع پروژه بعدی، یک پروژه را تمام کنید.
  • زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید: تنفس عمیق یا مدیتیشن را برای کمک به کند کردن ذهن تمرین کنید.
  • با یک دوست تماس بگیرید: زمانی که به کمک نیاز دارید با کسی که به او اعتماد دارید تماس بگیرید.

وقتی در یک دوره ی افسردگی هستید:

  • محیط خود را تغییر دهید: گاهی اوقات اولین قدم (مانند بلند شدن از رختخواب) سخت ترین است، اما فقط حرکت ساده می تواند به شما شتاب بدهد.
  • با یک شخص واقعی صحبت کنید: سعی کنید رایانه خود را خاموش کنید یا رسانه های اجتماعی را ببندید و با یک دوست تماس بگیرید. با این حال بهتر است، اگر می توانید، حضوری با آنها ملاقات کنید.
  • مرتب کن: بر اساس یک مطالعه در سال 2016 ، به راحتی می توان اجازه داد که همه چیز در طول یک دوره افسردگی روی هم انباشته شود، اما به هم ریختگی می تواند تأثیر منفی بر وضعیت روانی شما داشته باشد. سعی کنید هر بار فقط یک فضا را پاک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    46 5
    سلام من 48ساله هستم پزشک 10 سال پیش تشخیص دوقبی داد وازخهمان موقع هم واقع شد افسردگی 1ماه شیدایی 1ماه زمانش هم تا حالا منظم بوده اردیبهشت شیدایی ومرداد افسردگی داروهای ترکیبی هم برایم مشکل سازند میتوانید خانواده هم به بیماریم بیشتر کمک می کنند تادرمان اصفهانیم ودوستی هم ندارم بهرحال راهنمایی کنید متشکرم
    • یدی ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      79 7
      با سلام به دوست عزیزم،بنده هم مثل خیلی از بیماران دوقطبی از این وضع احساس خوبی ندارم ولی با این همه با اشنایی با دکتر،روان درمانم که در صورت مراجعه مرتب ،مرحمی برای گریز از حال ناخوشایند خود پیدا میکنم و... بنده به عنوان برادر کوچکتر از شما تقاضا میکنم که روش درمان را خیلی جدی بگیرین...در ضمن خوشحال میشم اگه با ما در ارتباط باشین تا به ما نیز کمکی شده باشد
  • حسن ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    87 9
    سلام من سربازم. یه دوره طولانی افسردگی حاد داشتم یه دوره کم شیدایی.الانم در طول روز هی حالاتم عوض میشه.یعنی یه ساعت دپرس یه ساعت شاد ولی بیشتر افسرده.لیتیم با لاموترژین استفاده میکنم.چندین بار از سربازی فرار کردم.الانم فرایم نمیدونم چیکار کنم هیچ کاریم بلد نیستم.نمیدونم چیکاچیکار کنم گیجم.میل جنسی شدیدی دارم خود ارضایی زیادی میکنم سه بار دست ب خودکشخودکشی زدم بلاتکلیف موندم. کمکم کنین نمیدوبا
  • محمد.خ ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    35 2
    20سال درگیر دوقطبی هستم/فقط تنها راه بعدازعلائم بیماری .سریع به دکترجهت کنترل مراجعه شود/نباید بیماری ادمه پیداکنندویا مغرروشویم که تحت کنترل است/
  • کلمه کامپیوتردرمتن فوق چیست ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    18 2
    سلام وتشکر توضیحات شما خوب است اما من که دارای این بیماری هستم قدرت عمل درزمان افسردگی کاملا ازم گرفته میشه تمام اختیاراتم برای یک خواب خوب ، ورزش ،ازبین میرود.فقط دوستان کمک می کنند که آن هم فرصت ندارند وامروزه تماس با دوستان سخت است.
  • جواد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 0
    حدود یک سال متوجه شدم اختلال شخصیت دو قطبی گرفتم تو این مدت فشار مریضی یک طرف و درک نکردن اطرافیان از طرف دیگر فشار عصبی رو خیلی بیشتر کرده طوری که به چشم یک دیوانه روانی بهت نگاه میکنند.چندین بار خودکشی ناموفق داشتم.واقعا خستم از این دنیا.تو زمانی که حالت نرمال میگن قرصاش جوابشو داده به محضی که حالت از شرایط نرمال خارج میشه همه میگن دیوانه باز قرصاشو نخورده.واقعا خستم از سرخوردگی.زندگیم مختل شده صبح تا شب یه مشت قرص میخورم.این جور مریضیا رو اونایی درک میکنن که خودشون این مریضی رو دارن یا روانپزشکند.واقعا خستم از این دنیا