یک فوق تخصص چشم کودکان با اشاره به اینکه اشعه ماوراء بنفش موجب ایجاد آسیب در چشم می‌شود، گفت: کاهش بینایی ناشی از این اشعه در اثر صدمه به شبکیه چشم ایجاد می‌شود بنابراین استفاده از عینک آفتابی در کودکان هم باید جدی گرفته شود.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص چشم کودکان با اشاره به اینکه اشعه ماوراء بنفش موجب ایجاد آسیب در چشم می‌شود، گفت: کاهش بینایی ناشی از این اشعه در اثر صدمه به شبکیه چشم ایجاد می‌شود بنابراین استفاده از عینک آفتابی در کودکان هم باید جدی گرفته شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدکریم نعمت‌الهی با بیان اینکه استفاده از عینک‌های آفتابی که جاذب اشعه ماورای بنفش (400UV) خورشید باشد در تمامی سنین ضرورت دارد، گفت: جهت حفظ سلامت چشم استفاده از عینک آفتابی استاندارد، همراه با کلاه نقاب‌دار در هنگام کار کردن و یا فعالیت در آفتاب به ویژه در کودکانی که در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند ضروریست.

وی با اشاره به اینکه نور خورشید دارای اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز است، گفت: اشعه مادون قرمز توسط عدسی چشم جذب شده و ضرری به چشم نمی‌رساند اما اشعه ماورای بنفش می‌تواند باعث صدمه به چشم شود.

نعمت الهی گفت: اشعه ماورای بنفش دارای سه طول موج A،B و c است که تنها اشعه طول موج B است که می‌تواند در طولانی مدت باعث آب مروارید و صدمه به مرکز بینایی شبکیه (لکه زرد) شود که نتیجه آن کاهش بینایی است.

این فوق تخصص چشم کودکان با تاکید بر اینکه اشعه ماورای بنفش صدمات بیشتری به چشم کودکان نسبت به بزرگسالان می‌رساند، گفت: در بزرگسالان عدسی چشم میزان قابل توجهی از این اشعه را جذب می‌کند اما در کودکان چون عدسی شفاف است، به‌ راحتی اشعه ماورای بنفش (UV) از آن عبور کرده و لکه زرد شبکیه در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد.

وی در خصوص رعایت نکات لازم در انتخاب عینک آفتابی گفت: شیشه‌های عینک بایستی حداقل 89 تا 100درصد اشعه ماورای بنفش را جذب کنند و بهترین عینک 400UV است که تمام اشعه‌های ماورای بنفش را جذب می‌کند.

نعمت الهی گفت: قاب عینک باید به اندازه‌ای ‌باشد که اشعه ‌های خورشید از اطراف کمتر وارد چشم شود. شیشه عینک‌های طبی مقداری از اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کند اما اگر همین شیشه‌ها از نوع فتوکرومیک انتخاب شوند تمام اشعه‌های مضر را جذب می‌کنند.

عوارض اشعه ماورای بنفش بر چشم کودکان

وی با اشاره به اینکه چشم اشعه‌های اضافی خورشید و ماورای بنفش و مادون قرمز را جذب می‌کند، گفت: در مواردی که کودکان به ‌طور شدید و طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند، صدماتی به چشم وارد می‌شود.

این فوق تخصص چشم کودکان در خصوص علائم صدمات شدید نور خورشید به چشم گفت: سوزش چشم، خشکی و تورم پلک‌ها، آب مروارید (در صورتی که کودکان به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند) و صدمه به مرکز بینایی شبکیه (لکه زرد) که باعث کاهش دید می‌شود، از عوارض چشمی ناشی از نور خورشید است.

نعمت الهی یادآور شد: بهترین عینک آفتابی، عینکی است که حداقل احتمال شکستن را داشته باشد و بهترین دید و کمترین خستگی را برای چشم ایجاد کند و در ضمن لازم نیست که گران باشد، عینک‌های 400UV استاندارد ارزان ‌قیمت نیز همان کارایی عینک‌های گران‌ را دارد.

وی در پایان گفت: عینک‌ها را باید از عینک‌فروشی‌های معتبر با پروانه کار تهیه و حتی‌المقدور از خرید از دست‌فروش‌ها خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha