سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 109448

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سن امید به زندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد را 73 سال عنوان کرد و گفت: خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی را می‌توان یکی از عوامل مهم در امید به زندگی افراد دانست.

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سن امید به زندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد را 73 سال عنوان کرد و گفت: خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی را می‌توان یکی از عوامل مهم در امید به زندگی افراد دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا چمن  با اشاره به شعار امسال هفته سلامت «یک عمر سلامت باخود مراقبتی» اظهار کرد: خودمراقبتی نقش و جایگاه ویژ‌ه‌ای در جامعه دارد و افراد جامعه می‌توانند برای خود بهترین پزشک باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که سلامت یعنی رفاه روانی، جسمانی، اجتماعی و معنوی ادامه داد: در حوزه سلامت کنترل خشم استرس‌ها و مشکلات اجتماعی به خودمراقبتی برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: در برخورد با دیگران، تعامل با محیط خانواده و رفتار‌های مناسب اجتماعی و حتی کار‌های سیاسی نیاز به خود مراقبتی دارد نه این که از اجتماع به کلی فاصله گرفته یا به صورت تنش‌زا به عرصه اجتماعی ورود پیدا کنیم.

چمن تصریح کرد: سلامت معنوی یکی از روابط سالم انسان با خدای خود است که در این ارتباط به خودمراقبتی نیاز است که انسان مراقب رابطه خود با خالق خود باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قرن بیستم یکی از رویکرد‌های جهانی موضوع سلامت معنوی است که در دنیا مراکز تحقیقاتی که دین‌داری، مذهب، و سلامت را رصد می‌کنند و نقش آن‌ها در زندگی انسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چمن به برخی از موفقیت‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: جراحی و جایگزینی مفصل ران، ترمیم و جراحی مفصل زانو بدون عمل جراحی باز و پیوند پوست در بخش سوختگی در استان اجرا شده است.

وی در ادامه افزود: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال قبل از انقلاب در استان حدود 140 در هزار تولد زنده بوده است و اکنون این شاخص به 16 در هزار تولد زنده رسیده است.

این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر 220 متخصص و فوق تخصص و 600 پزشک عمومی و دندان‌پزشک در استان فعالیت دارند، عنوان کرد: به‌رغم همه موفقیت‌هایی که داشته‌ایم نباید افتخار نسبت به گذشته ما را از آسیب‌‌شناسی شرایط و مشکلات موجود غافل کند.

چمن گفت: 75 درصد از مرگ و میر‌ها در کهگیلویه و بویراحمد ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سوانح و حوادث و سرطان‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ساختار سلامت به لحاظ دسترسی مردم به مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت نسبت به جمعیت مناسب است اما مشکلاتی در خصوص توزیع و کیفیت ارائه خدمات و کمبود پزشک متخصص موجب شده که هم‌استانی‌ها برای معالجه به استان‌های هم‌جوار مراجعه کنند.

چمن سن امید به زندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد را 73 سال عنوان کرد و گفت: خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی را می‌توان یکی از عوامل مهم در امید به زندگی افراد دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha