دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10945

مدیر كل نظارت بر دارو وزارت بهداشت گفت: كمبود داروی IVIG با ورود اولین محموله این دارو در روز گذشته بر طرف شد و تا 10 روز آینده نیاز كشور به این دارو برای یكسال بر طرف می‌شود.

كامبیز امجدی نیك در گفت و گو با فارس، افزود: داروی IVIG یك داروی مشتق از پلاسماست كه برای درمان افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن كاربرد دارد، مصرف این دارو به علل مختلف از جمله تعریف كاربردهای جدید برای آن رو به افزایش است و با توجه به محدود بودن تولید كنندگان معتبر آن با افزایش قیمت این دارو در سطح جهانی مواجه هستیم.
وی ادامه داد:‌ این دارو تولید داخل ندارد و ما همچنان وارد كننده این دارو هستیم به همین علت با توجه به مشكلات جهانی گاهی با كمبود آن در كشور مواجه می‌شویم.
امجدی نیك گفت: مهمترین مصرف این دارو برای جبران نقص سیستم ایمنی بدن و جبران كمبود گلبول‌های سفید در این افراد است، گروه های دیگر نیز از این دارو استفاده می‌كنند مانند افرادی كه دچار التهاب سیستم مغزی هستند، یا برخی افرادی كه دچار ناراحتی‌های كلیوی هستند، برخی پزشكان نیز از این دارو برای درمان نازایی استفاده می‌كنند، كه در هیچ مرجع معتبر علمی تائید نشده است.
وی افزود: مصرف رو به افزایش این دارو باعث شده كه بازار عرضه و تقاضای این دارو از حالت تعادل خارج شود و منابع معتبر تولید كننده این دارو جوابگوی نیاز بیماران در دنیا نباشند، از طرفی در برخی كشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله چین نیز این دارو به تولید رسیده است اما پس از بازدیدی كه ما از تولید كننده این دارو در این كشور داشتیم متوجه شدیم كه اطمینان لازم به آن وجود ندارد.
مدیر كل نظارت بر دارو وزارت بهداشت تاكید كرد: یكی از وظایف مهم وزارت بهداشت تضمین سلامت و ایمنی داروهای وارداتی و تولید داخل است و در مورد داروی IVIG كه یك فرآورده خونی مشتق از پلاسماست خطر انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت بسیار زیاد است و ما مجبوریم كه در این مورد نظارت دقیق داشته باشیم تا ماجرای فرآورده‌های خونی آلوده سال‌های گذشته تكرار نشود.
وی گفت: در زمان حاضر وارد كننده اصلی داروی IVIG در كشور هلال احمر است اما واقعاً با توجه به شرایط جهانی تهیه این دارو از مراجع معتبر با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است و گاهی واقعاً تامین این دارو از سوی شركت‌های وارد كننده دچار مشكل است كه مدیریت آن از عهده شركت‌های وارد كننده خارج است. به خصوص اینكه كشورهای اصلی تولید كننده این دارو از هر بهانه‌ای برای ندادن دارو به ما استفاده می‌كنند.
وی افزود: با وجود این مشكلات پس از مدتی كه شاهد كمبود این دارو در كشور بودیم اولین محموله این دارو شامل 60 كیلوگرم IVIG دیروز وارد كشور شد كه بیش از نیاز یك ماه بیماران در كشور است، طی 10تا 15 روز آینده نیز محموله 800 كیلوگرمی این دارو كه از پلاسمای ایرانی تولید شده است وارد كشور می‌شود كه بیش از نیاز یكسال كشور را تامین می‌كند.
امجدی نیك ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد داروهای خاص و یارانه‌ای، تعداد دقیق مصرف كنندگان را در سراسر كشور در اختیار دارد و بر اساس آن دارو را تامین می‌كند و تحت شرایط كنترل شده دارو را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا هم نیاز بیماران تامین شود و هم از سوء استفاده و فروش آن در بازار آزاد جلوگیری شود.
وی گفت: در مورد داروی IVIG نیز بیمارانی كه بر اساس متون علمی گروه متقاضی این دارو هستند، ماهانه به حدود 50 كیلوگرم از این دارو نیاز دارند بنابراین با ورود محموله این دارو در روز گذشته نیاز بیش از یكماه كشور به این دارو تامین شده است و احتمالاً محموله بعدی نیز كه باید 11 خرداد وارد كشور می‌شد، هفته آینده وارد كشور می‌شود و نیاز بیش از یكسال كشور به این دارو تامین خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha