چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

پزشکان در یک مطالعه جدید نوعی ژن خاص را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلا به آلزایمر را در زنان بیش از مردان افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: پزشکان در یک مطالعه جدید نوعی ژن خاص را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلا به آلزایمر را در زنان بیش از مردان افزایش می‌دهد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گفته این پزشکان،‌ هرچند ژن مزبور در مردان و زنان مشترک است اما در زنان فعال‌تر بوده و احتمال ابتلا به آلزایمر را در آنان بیشتر بالا می‌برد. پزشکان در این بررسی دریافتند در زنان مسنی که وضعیت جسمی سالم دارند و دارای ژن APoE4 هستند، 81 درصد بیشتر احتمال دارد به آلزایمر یا سایر اختلالات ذهنی مبتلا شوند اما از سوی دیگر در مردان مسنی که این ژن را دارند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ناچیز است.

ژن APoE4 در افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارد. همچنین در افرادی که دو نسخه از این ژن وجود دارد خطر ابتلا به این بیماری دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد. متخصصان معتقدند طبق نتایج این مطالعه لازم است پزشکان وجود این ژن را در افراد مختلف بسته به اینکه بیمار مرد یا زن باشد مورد توجه قرار دهند.

در این مطالعه پزشکان به بررسی اطلاعات بیش از 5000 فرد مسن در آمریکا پرداختند که بیشتر آنان در دهه 60 و 70 سالگی عمرشان بودند و هیچ یک از اختلالات شناختی و ذهنی در آنان وجود نداشته است. آنها همچنین به مطالعه روی 2200 فرد مبتلا به اختلالات ذهنی خفیف پرداختند.

 این متخصصان مشاهده کردند که وجود ژن APoE4 در زنان احتمال ابتلای آنان به آلزایمر را 1.8 برابر افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha