رییس انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با اشاره به اینکه با گسترش فرهنگ خود مراقبتی و با همکاری مشارکت مردمی و سازمان‌های تاثیرگذار می‌توان در پیشبرد برنامه‌های سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر در کشور، گام موثری برداشت، گفت: مسئولان باید بسترهای لازم برای خود مراقبتی و خود تصمیم گیری مردم را فراهم کنند.

سلامت نیوز: رییس انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با اشاره به اینکه با گسترش فرهنگ خود مراقبتی و با همکاری مشارکت مردمی و سازمان‌های تاثیرگذار می‌توان در پیشبرد برنامه‌های سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر در کشور، گام موثری برداشت، گفت: مسئولان باید بسترهای لازم برای خود مراقبتی و خود تصمیم گیری مردم را فراهم کنند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسین تقدیسی با بیان اینکه خودمراقبتی، گام اول سلامت است، گفت: خود مراقبتی، یعنی فعالیت‌هایی که خود یا خانواده‌ برای حفظ و ارتقای سلامتی‌ در جهت پیشگیری از بیماری تلاش می کند. در شعار “یک عمر سلامتی با خود مراقبتی” اصل بر پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه مفهوم خودمراقبتی با خود تصمیم گیری، خودمدیریتی و خوداتکایی متفاوت است، گفت: خود تصمیم گیری و خودمدیریتی به مسئولیت‌پذیری و مشارکت افراد در حفظ و ارتقاء سلامت خود و خانواده و همچنین تصمیم‌گیری‌های آگاهانه بالینی در ابتلا به بیماری‌های مزمن، همکاری با افرادی که مراقبت از سلامت آنان را برعهده دارند، می‌باشد اما در خوداتکایی به توانایی و اعتماد به نفس فرد در فرایند ارتقاء سلامت و روی پای خود ایستادن در انجام امور روزمره و دستیابی به اهداف زندگی است.

این متخصص ارتقای سلامت اظهار کرد: با گسترش این فرهنگ و با همکاری مشارکت مردمی و همکاری‌های بین بخشی می توان در پیشبرد برنامه‌های سلامت جامعه و کاهش مرگ و میر در کشور، گام موثری برداشت.

وی با تاکید بر این مطلب که مسئولان باید زمینه ها و بسترهای لازم خود مراقبتی را برای مردم فراهم کنند، افزود: مسئولان باید مواد غذایی سالم و ارگانیک را در جامعه توزیع کنند تا مردم هم با یک رژیم غذایی سالم بتوانند از خودشان مراقبت کنند. سرمایه‌گذاری بیشتر در پیشگیری به نفع مردم و جامعه است.

تقدیسی در پایان با بیان اینکه اصحاب رسانه در گسترش و فرهنگ خودمراقبتی نقش مهمی دارند، گفت: آموزش و اطلاع رسانی در گسترش فرهنگ خودمراقبتی و توانمندسازی مردم برای حفظ سلامتی و همچنین پاسخگوئی مسئولان و ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در ایجاد بستر خود مراقبتی، خود تصمیم گیری و خود اتکایی نقش بسیار اساسی دارد و نگاه قدیمی به سلامت، یعنی تجویز دارو و بستری در بیمارستان، باید تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha