چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 109526

گزارش اخیر هیئت کارشناسان بین‌دولتی سازمان ملل در امور تغییرات جوی (IPCC) آشکار ساخت که تلاش‌های کمرنگ دولت‌های جهان برای توقف تولید گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش جهانی بی‌نتیجه مانده است.

سلامت نیوز: گزارش اخیر هیئت کارشناسان بین‌دولتی سازمان ملل در امور تغییرات جوی (IPCC) آشکار ساخت که تلاش‌های کمرنگ دولت‌های جهان برای توقف تولید گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش جهانی بی‌نتیجه مانده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به عقیم ماندن تلاش‌ها در توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای دمای زمین همچنان رو به افزایش است و خطر پیامدهای فاجعه‌آمیز آن برای تمام موجودات زنده و انسان قوت می‌گیرد. هیئت کارشناسان بین‌دولتی سازمان ملل در امور تغییرات جوی (IPCC)‌ با ارائه این گزارش هشدار داد که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان باید به سرعت تا سال 2050 میلادی بیش از 70 درصد کاهش یافته و سپس تا سال 2100 میلادی به نزدیک صفر برسد تا بتوان روند افزایش دمای جهان را زیر 2 درجه سانتیگراد نگه داشت. این همان دمایی است که دولت‌ها برای رسیدن به آن توافق کردند اما روند حاضر نشان می‌دهد که میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با آنچه که دولت‌ها خود را برای آن آماده کرده بودند، فاصله بسیاری دارد.

در این گزارش که در حاشیه کنفرانس برلین منتشر شد هشدار داده شد که بهبود بازدهی انرژی با رشد اقتصادی همسو نبوده و به تعویق انداختن اقدامات پیشگیرانه لازم تا سال 2030 میلادی،‌ وابستگی به فن‌آوری‌های توسعه نیافته برای خارج کردن گازهای گلخانه‌ای از جو زمین را در پی خواهد داشت. این گزارش ضمن بررسی حدود 10 هزار مقاله تحقیقاتی برای توصیف تغییرات گذشته، حال و آینده‌ی انتشار گازهای گلخانه‌ای،‌ راه‌های عملی را برای کاهش انتشار این گازها پیشنهاد می‌کند.

«اوتمار ادنهوفر»، دبیر مشترک کنفرانس برلین می‌گوید: ما طی دهه آینده و نهایتا دو دهه آینده روزنه امیدی داریم تا هزینه‌های خود را تعدیل کنیم. منظور این نیست که این اقدام بدون هزینه است بلکه حل این بحران ارزش سرمایه گذاری و هزینه کردن را دارد.

ادنهوفر افزود: جهان نیازمند گزینه‌های بیشتری است تا بتواند به صورت عمیق‌تر نسبت به توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کرده و به چارچوب‌های تعیین شده در حفظ دمای زمین به زیر دو درجه سانتیگراد دست یابد.

به گفته وی، این گزینه‌ها شامل راه‌حل‌های مبتنی بر بازار نظیر تعیین جرایم، انتشار گازهای گلخانه‌ای، حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر جایگزین‌ها نظیر انرژی‌ هسته‌ای و نیز اصلاحات فنی در طرح‌هایی نظیر حذف کربن از جو و دفن آن است که تاکنون اجرا شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha